nöd och död ger tillfredsställelse

dod-mus2007web.jpg 

Ibland är jag mer korkad än vanligt. I en timme har jag haft ett krypande i kroppen och jag vill bara åka hem från jobbet.
Men när jag tittade på klockan såg jag att det var dags för en kopp te, brukar dricka det var tredje timme. När jag stod där vid vattenkokaren och sträckte på mig och funderade varför jag har så bråttom hem och kom på att jag var kissnödig… alltså jag är 35 år och har inte lärt mig mina elementära signaler! Vad är det för fel på mig?

Jag och en av mina kollegor brukar prata om den där ångesten att ta sig till toaletten, att det tar emot att släppa det man har i händerna. Men att det sedan är så himla skönt när man väl har gjort det. Varför är alla måste-göra-saker förknippade med ”vill inte men gud så skönt att ha det gjort” ? Andra saker som inte är kul att göra: beställa tid hos tandläkaren, besiktiga bilen och diska ur en möglig matlåda.

Efter ett kort och väldigt simpelt besök på rummet med många kära namn känner jag att jag kan stanna kvar några timmar till på jobbet. Dessutom har jag ju en god kopp te att sippa på. Nu när luktsinnet sakta återkommer till mig förnimmer jag en svag doft av död i lokalen, så i kväll är mitt uppdrag att hitta källan. Förmodligen en liten, grå och förhoppningsvis ingen kladdig död mus. Jag vet att den finns där, min näsa vet. Sist hittade jag ett lik i en låda med böcker och en annan i en svart peruk. -uuuuurk.

4 svar

  1. Vi hade ett kadaver i väggen bakom kakelugnen. Där man inte kom åt. Varje gång vi eldade i ugnen, ökade odören i intensitet. Vi tröstade oss med att värmen påskyndade processen – och minskade antalet dagar vi måste stå ut med stanken.
    God jaktlycka!

  2. Hallå! Trevligt att kunna komma in på en blogg som man tycker om. De flesta andra jag brukar kika i är, för det mesta, helt oåtkomliga, liksom min egen. Nu flyttar jag med största säkerhet ut från min gamla blogg. Hojtar till när det finns en ny.

    Hej så länge

  3. Svart Till Lasse:
    Ja, du får lov att länka mig din nya blogg – det är en order!
    Ja bloggspace är inte rolig just nu, jag blir bara irriterad över deras problem med servern. Där finns ju några bloggar jag följer, bla din.
    Men det är synd för jag tyckte bloggspace var ett enkelt och snabbt vertyg. Sa hon som aldrig har bloggat förut…*S*
    På återseende Lasse!

  4. Svar Till Min Sofia:
    He he, med andra ord så är det av vikt att hitta lurvet? Det är snorkallt på jobbet och jag hittade inte den döda musen igår. Men jag fortsätter letandet, en fördel är att nu på vintern flyttar inte flugorn in i kadavret.

Kommentera

