osmak eller skir…*hummm*

Jag var ner på stan och gjorde ett tappert försök att gå en slags gallerirunda. Men jag kom av mig innan jag ens hann parkera cykeln. Trillade in på Galleri 1 och pimplade kaffe i x antal timmar och sedan pliktade jag mig till Stadsteaterns galleri som visade konst av det mer skira slaget. Jag trodde jag skulle komma ihåg konstnärens namn, men tyvärr…  Lotta någonting heter hon, små fåglar och fragment av blommor var motiven.

När jag betraktade tavlorna kom jag att tänka på det där nyutsprunga ”vita”- gröna teet som inte smakar något. Man förstår att det är fint men det fattas något som triggar igång smaklökarna. Bara att skriva att bilderna föreställer något i ord är mer konkret än bilderna i sig själva. De är väldigt tunna och passiva… och nu menar jag inte passiva i en negativ bemärkelse utan en passivitet som är mer försiktig, tyst och mjuk som silke – de tiger stilla på väggen och väntar på att bli betraktade. Det är upp till betraktaren att upptäcka och se dem, de pockar inte på din (framförallt inte min )uppmärksamhet.

Vilken vecka som helst ska jag orka cykla upp till konstmuseet och titta på deras senaste måleriutställning, tyvärr har inte den backen en röd rulltrappa. Med lite tur har de till och med öppet när jag tar mig dit. Man kan ju undra hur det är möjligt att ha en verksamhet som är stängd måndagar och tisdagar? – Sjup….(norländskt ”javisst”)…tydligen går det. 

2 svar

  1. du, det är underbart när det funkar att blogga! det finns en rosa mall på blogg.se men den bästa layouten finns på blogspot trots allt. jag har en blogg även där fast den är inte offentlig ännu. men så småningom kommer den nog att bli det. den bloggen har jag kört parallellt med bloggspace under en längre tid. anledningen till att den är hemlig är att den har varit ganska skarp. *hrm*

  2. Svar till Blommaland:
    *ler*…det är ju bra att du har blivit skarp, du som är mjuk som lambipapper…*hirr hirr* (ironiskt hest skratt). – Tack för tipset!

Kommentera

