Kultur i kubik och på tvärsen

Jag var till Stockholm för att se på konst. Jag sökte upp adresserna på internet innan jag for iväg med tåget. Memorerade en karta och tog några djupa andetag då jag plättade iväg först till Bonniers konsthall på Torsgatan och sedan till Kulturhuset för att allra sist runda av med ett vernissage på Sibyllegatan. Jag gick bara fel en gång, jag märkte inte ens att jag bytte gata och undrade varför den helt plötsligt tog slut.

1) Bonnier, det var förväntat och ingen överrasknade utställning. Ville egentligen bara se verket av Fabian Kastner.

2) Mycket bra fotoutställningar på kulturhuset; Helena Blomkvist och Martin Parr. – Absolut värt att gå och titta på!

3) Jag var förbi SAK, Svenska Allmänna Konstförening och drog en nitlott, vann ingen konst i årets dragning heller. Men jag fantiserade om att vinna en och valde ut den jag gillade bäst…det var ett verk av ihoprullade böcker, såg ut som en klase blommor. (min förmåga att namedropa är usel, jag minns inte vem som gjorde den)

4) Det var en dansföreställning på Sergelstorg idag, MDT c/o = Moderna DansTeatern visade en happening, eller vad de vill kalla det, där de högg ved och staplade dem i klassiska vadhögar… det var kanske tio femton personer som högg ved. Lite lustigt inslag i den urbana miljön. En dam på 70+ frågade mig vad de höll på med och jag kunde bara säga vad jag såg: – De hugger ved.  (Damen blev irriterad på mitt svar) Ibland är det onödigt att krysta fram en förklaring om man inte ser konstigheter… Men det är alltid roligt att titta på folk som jobbar. Jag till och med tog en kopp kaffe i kulturhusets ena kafé för att titta på de arbetande på torget där nere.

mdt ved 2007 copyright paljettenq

Det har varit en kuturellt intressant dag i dag. Jag blev lite ledsen över att jag så ofta gör allt sånt här ensam, det vore kul att ha sällskap och fnissa åt det fula och beundra det intressanta och vackra tillsammans med någon. Att ha samförstånd om varandras tyckanden och kunna prata om det man upplever. Hade ju varit trevligt att ha avrundat dagen med en middag på två istället för en tallrik varma mackor ensam framför tvn.

2 svar

  1. För att hjälpa minnet lite på traven kanske du skulle skaffa dig ett anteckningsblock, just för ändamålet.

    Jag önskar att jag hade en lika aktivt kulturell väninna som Du som kunde dra med mig ut på äventyr. Fast å andra sidan har ju du Stockholm för dina fötter… vad har jag? Bert Karlsson? =)

  2. Du är duktig som i alla fall kommer iväg. Vet hur trist det är att göra allt ensam. Men jag har nästan altid sällskap av min karl varj kväll i alla fall så jag ska väl inte klaga.

Kommentera

