Burton gör säkert underlandet magiskt

Tim Burton ska göra en ny film, Alice i underlandet. Jag ser verkligen fram emot den och hoppas den blir lika bra som de flesta filmer han har gjort tidigare. Han har gjort filmerna; Kalle och Chokladfabriken, Sleepy Hollow, Ed Wood, The Nightmare Before Christmast mfl. En av mina favoriter är Beetlejuice med Wyona Ryder, Michael Keaton och Geena Davies (1988). Ett citat jag ofta tänker på då jag kikar in i min egna mörka garderob är då Lydia (spelad av Ryder) får en tjatig fråga om hennes så alltid svarta klädsel: ” Livet är inte roligare än så ”. Men jag tröstar mig med att jag till vardags inte klär mig i hatt med sorgflor…*S*.

Burton har gjort även filmer som faller på min SciFi-läpp som Mars attacs och Planet of the Apes, filmtiteln Beeteljuice kan ha inspirationskällan från stjärnan (en röd jätte) som finns att skåda i bältet i Orions stjänbild. Den heter Betelgeuse och vem kan anklaga honom för det, vem blir inte inspirerad av natthimlen?

Burton skulle säkert kunna göra en bra inspelning av Roald Dahls bok: Häxorna. Det var han som skrev Kalle och Chokladfabriken. Tim Burton är ett rätt självklart val att göra filmateiseringarna då Quentin Blake är den som har gjort illustrationerna i böckerna på ett superbt sätt. Jag älskar hans råa och humoristiska bilder, han lämnar färgskalan till fantasin och det skulle passa Tim Burtons rätt grafiska färgpalett (på liknande sätt som i filmen om Kalle). Båda har ett personligt och raspigt, inte så gulligt sätt att icensätta miljöer och gestalta händelser på ett helt underbart sätt.

Alice i underlandet kan jag redan nu tänka mig visa en rätt skabbig hare med långa smala öron och en svartvitrandig slips om halsen… Alice har spetsiga skor och flätor som vindlar sig i burton-strutar och hon kallar haren för ”klock-snubben”. Givetvis har hon ringar under ögonen och speakerrösten har en lätt drömsk röst som leder henne till drottningen som har pimplat rödvin hela dagen. Kan man låta bli att längta efter hans nästa flm?

6 svar

  1. Angående Betelgeuse, du tror inte att det även en liten aningens gnutta kan ha med Douglas Adams verk ”Liftarens Guide till Galaxen”?

  2. Jag blev så nyfiken på ”Anna och Magnus” förhållande och vill gärna höra mer, samtidigt som jag håller telefonen i andra handen och är beredd att ringa psyk åt dig.. hi hi.
    Jag väljer nog det första alternativet… iaf ett tag till tills jag vet vart det leder =)

    Du talar så målande om Alice i Underlandet att jag är benägen att hålla med dig om dina åsikter… en film man måste se. Kalle och Chokladfabriken är en av de mest fantastiska filmer som gjorts. Magisk på alla sätt.

  3. Svar till Hanna: Hummm, vi får väl se hur våt förhållande utvecklas eller stannar kvar i detta trivsamma läge….

  4. Svart till Djuret:
    Mjo, med tanke på att Liftarens Guide till Galaxen är skriven 1979, så är det möjligt att han kan ha inspirerats av den … men jag ser inga självklara element på det. Vore kul om du skrev en rad om var de likheterna finns.
    Jag kom att tänka på Polisskolan (Police Academy 1984) då figuren Beeteljuice pratar. Hans tokroliga framträdande liknar lite polisaspiranten som skriker och verkar ha hamnat i målbrotet för evigt. Till och med frisyren är lika.
    Likheterna till stjärnan Betegeuse ser jag bara i valet av namn, jag misstänker att han kanske är lite som jag. Fastnar i ord och gillar vissa ord mer än andra och ville ge karaktären ett ovanligt och namn med en twist… Beeteljuice är ju i direktöversättning= Saklbaggsjuice. Och filmens narrativ handlar om döden, kryllande baggar som komposterar kroppen och han är en figur som visar döda själar till shangrila/himlen/landet efter detta. Paret som filmen handlar om tror ju inte honom att de är fast i huset och träder ut i dödens öken med en gigantisk sandmask/bagge… så jag kopplar namnet med skalbaggar och döden. Stjärnan har bara varit en liten källa för fantasi, skulle jag gissa.
    Men hey, jag kan ha fel….*S*

  5. EMO!!!

  6. tja…vad det beror ju på hur du menar NM, du är lite kortfattad i kommentaren så det blir svårt att ge respons.

Kommentera

