Sambo på distans

Där jag bor står husen så att de blidar en fyrkant med en gård i mitten. Jag har ungefär 20-30 meter till grannen mitt emot. Där bor min ”sambo”. Jag vet inte vad han heter och hur han ser ut mer än att jag kan skönja att han har brunt kort hår och verkar vara rätt lång som person. Han är personen som ser till att jag kommer mig för att äta och att gå och lägga mig.

Varje dag, ser jag honom genom fönstret. Han börjar laga mat och jag får en hint om att jag borde göra det samma, han diskar, städar och jag gör som han. På kvällen när han tänder inne i sitt badrum är det en signal även till mig att det är dags att borsta tänderna. Han drar ner persiennerna och då går jag och lägger mig. Ett par gånger har det hänt att jag har lagt mig tidigare och då har jag kunnat se att han snabbt stänger persiennerna. Jag är inte så noga med det där om jag ändå ska vakna när solen börjar gå upp.

Hans livsstil passar mig utmärkt. Han blir ju tydligen trött ungefär samtidigt som jag men har förmågan att ta initiativet att gå och lägga sig i något så när tid, han är nyttig för mig. I helgen verkar han vara bortrest, det är mörkt i lägenheten och jag känner en märklig känsla av saknad. Om jag skulle träffa på honom i tvättstugan skulle det vara lite kymigt, det vore att komma för nära. Han har en bokhylla i sitt vardagsrum med märkligt stora böcker eller album av något slag som jag är nyfiken på vad det är. Jag skulle kunna kika vad det är för något men jag näms inte, det är jag lite för blyg eller respektfull för att göra. Vissa saker är bara bra att ha kvar i stadium av nyfikenhet, det håller mig allert.

Jag vet att han är medveten om vår samexistens på distans, ibland när han är i köket kan han stå och titta ut och se efter vad som händer på gården och hemma hos mig. Han har bättre insyn i mitt kök då han bor en trappa längre upp. Det är ett behagligt och lagom avstånd, vore jobbigt om han skulle vara en naken apa med allt för öppet förhållande till oss grannar.  Jag tror jag ska kalla honom för Magnus, så pass ”vi” är vi att jag vill ha ett namn på honom, jag kan vara hans Anna eller nått. *L*

3 svar

  1. *får gåshud* och blir omåttligt nyfiken. Kan det här bli en följetong?

  2. Helgens höjdpunkt var nog när ”Magnus” kom hem och hade tänt i alla rum, jag kände ett visst lugn svalla över mig… nu är allt normalt igen.

  3. […] riktigt sitter jag i mitt rosa kök med en rosablommig vaxduk, jag blickar över till min låtsassambo Magnus. Han har tänt inne i badrummet. Ännu en morgon verkar vi ha vaknat nästan samtidigt. Då […]

Kommentera

