Tanken ur en tekopp

teochvaxduk2007copyrigthPaljettenQHur ofta bromsar du dig själv? Du tänker dig göra något, får ett infall av lust att göra något spontant eller är mitt uppe i en syssla som du hejdar dig själv och blir medveten om att du ”gör” något och trampar på bromsen. Jag kan komma på flera såna tillfällen, mitt minne lagrar dem som gamla klistermärken på varandra, kan se kanten på den förra under den senaste. Senast jag bromsade mig själv var i ett lyckorus över att det gick så bra att cykla till jobbet. Precis i nedförsbacken som avslutas med en sväng kommer medvetandet till mig, jag tänkte:

– Faaaaan, vad härligt, jag har sån fart! (jag trampade trots nedförsbackens snabba rullning) Jag tänkte vidare:  – Yeah, där är sista svängen , bäst att huka mig så jag inte får en rosenkvist i ögat…. jag visualiserade mig ramla med cykeln och krossa huvudet mot de små gruskornen på vägen. Knogarna på händerna skulle fläkas upp och jag skulle slå i knäna så att skålarna flyttar på sig.

Och då kom räddslan, tänk om jag faller? Jag bromsade och glädjen byttes ut mot en koncentration hög som ett berg. Känslan efteråt är lite så där förläget och har kanske en vag doft av besvikelse. Jag är så jävla tråkig. Till och med för mig själv. Samma sak kan hända då jag håller på att somna, tankarna glider omkring helt avslappnat mellan sexfantasier och morgondagens att-göra-lista, sedan kommer bromsen in och jag smyger in tanken; oj, jag håller på att somna. – Vips, och jag blir klarvaken. Jag hatar att störa min hjärna som löper fritt och bekymmerslöst.

Jag trivs i stunderna av flow och ostrukturerade tankar. Rumet, tiden och kroppen försvinner en stund och det är som en drog för mig. Jag behöver  fler stunder av friktionslöshet *begär*. När jag får dessa stunder på mitt dagjobb är det verkligen ett euforiskt tillstånd. Jakten på dessa stunder är nog en av de främsta orsakerna till att jag överhuvudtaget vill kliva upp ur sängen på morgonen. Ska livet vara som att förevigt gå i körskola? Blinkers, spegel, spegel, axeln, ratten. (gasa, broms, gasa, bromsa….)

En förklarande länk : Ett tidigare inlägg om skillanden mellan begär och behov, som jag ser det —>  begär/behov. (den ligger på min gamla blogg, hoppas länken funkar för den strular rätt frekvent.) Jag kanske ska utveckla det där med begär och behov då det inte alltid handlar om materiella ting. Men nu bromsar jag mig lite för denna gång.

Jag har placerat min blogg i <a href=”http://bloggkartan.se/registrera/25815/uppsala/”&gt;
Uppsala</a> på bloggkartan.se

8 svar

  1. Det gäller att inte komma efter i din blogg… jösses vad mycket det bli att ta igen på en och samma gång. Gäller att ha fokus!

    Tråkig ja… här har du mött din jämlike. =)

  2. Du kan ju sålla, läs bara det som är nytt för dagen…*L*
    Det lär bli lite mindre skrivet om någon dag då jag har en deadline annalkandes, så man kanske kan se detta som ett ventilerande innan det blir dags att kavla upp ärmarna…

  3. rädsla och missunnsamheten gentemot sig själv tar död på de lyckliga stunderna. hade vi vett att verkligen unna oss själva lycka så behövdes det ingen jakt efter kickar.

  4. förvisso… men kickarna kräver ett mått av engagemang och ”tur”när jag har en dag med flow på jobbet då är det verkligen något njutbart, kan knappast låta bli att vilja ha fler sånna dagar, ty de duggar inte tätt.

  5. Jag är inte helt säker på att det är ”körskoläraren” som sätter stopp för flow. I alla fall inte alltid. Flow är liksom lurigare än så – men ack så härlig! Och så förbannat svårfångad! Ju mer man försöker ju omöjligare tycks det.

  6. Svar till Min Sofia:
    Man kanske kan enas om att den smakar förbannat bra då man får tag på den?…*S*

  7. ”Flow” är ju eftersträvansvärt – det är ju en härlig känsla när man har det. Men ju mer man strävar desto längre bort tycks ”flow” vara – märkligt. Kanske är just som du beskriver det – man bromsar!
    Ha det gott.

  8. Hej :)
    Jo det är svårt att fånga den på komando. Men jag tycker att det kan gå att skapa förutsättningar för flow. Genom att först ringa in vilka situationer och sysslor som ger flow, sedan är det ”bara” att ge sig hän. Med lite tur får man det där lilla extra som är så tillfredsställande.

Kommentera

