Livet i siffror 1av3

Mitt liv bygger på en del siffror som återkommer. Det är de siffror som inte har någon logik, de är mina egna påhitt men ändå väldigt verkliga i min värld. Det handlar inte om personnummer eller telefonnummer utan sånt som får min vardag att funka bättre. Ibland handlar det om:  

Överlevnad.

T.ex det där med smärta. Om jag ska gå igenom ett ingrepp som ger mig smärta så brukar jag vilja räkna högt i huvudet för att få ett begrepp om hur lång tid det har gått. Om jag inte räknar så känns varje sekund som en evighet. Men då jag räknar så blir det mer realistiskt, jag kan komma fram till att det kanske bara tog 15 sekunder och inte en kvart att genomlida den aktuella smärtan. De kommer i sektioner dessutom, jag räknar till 8 sedan behöver jag en paus, eller så har jag svårt att minnas var i räkningarna jag befinner mig, så 8 är ett magiskt smärtnummer för mig.

Ett speciellt tillfälle då jag bad om att få mina 8 sekunders pass var då jag gjorde en tatuering på foten. Jag och tatueraren Danne kom överrens om att ta korta pass för att jag skulle stå ut med smärtan. Pauserna var bara tre fya sekunder långa men tillräckligt för att hinna ta ett extra djupt andetag och återfå kontroll över reflexer som bokstavligen kickade igång. Då var det inte värre än en rotfyllning utan bedövning. Jag tror även han tyckte det funkade bra så att han slapp fråga hela tiden om det var OK. ” Ska man bli fin får man lida pin”

belladonna2007tatuering-pal.jpg

Andra mer okontrollerade smärtupplevelser får jag varje månad. Att ligga i menskramper ger mig en stridström av 8 sekunders smärtpass, utan uppehåll. Men det ger mig ändå något annat att tänka på. Jag kan liksom räkna med olika dialekter, olika tonarter och varierar fritt efter förmåga. Jag räknar tyst för att inte verka helt galen, men ibland kan jag tycka att jag blir lite hög och gäll i rösten där inne i palten. Lyckligtvis tar det slut på räknandet efter att de smärtstillande tabletterna börjar verka, det brukar ta en 40 minuter. Den smärtfria tystnaden som då lägger sig över mig är faktiskt som att bli lite full, kroppen är full av adrenalin och signalämnen. Gott att bli hög på egna grejer…*S*

There are no comments on this post.

Kommentera

