Mobil eller fast lur?

Läste en artikel med en undersökning på BBC om hur Europa blir allt mer mobila då det kommer till telefonanvändning. Allt fler säger upp den stationära telefonen och väljer att ha bara mobiltelefon. Jag är förvånad att så få i Sverige har valt mobilen som sin enda telefon, trodde det skulle vara fler (0% om man jämför med Littauens 48%). Men åandra sidan de i Littauen kanske står vid andra utgångspunkter då de väljer. Från att ha ingen telefon till att som säkert de flesta i Sverige, ha en fast telefoni och ska välja bort den. Vi är konservativa och håller oss kvar vid det som vi är vana vid. Jag är en av de där 0% i Sverige som har endast mobilen som telefon. Mina arbetskamrater tittade suspekt på mig då jag meddelade dem om att jag har sagt upp ”hemtelefonen”, ungefär som att jag har fyttat till ett soprum.

Vi kollade lite priser och gjorde en jämförelse och kom fram till att den fasta telefonin var ett svart hål av utgifter…eller ja, inte ska jag överdriva. Vi sparar runt 150 kr/månad (per person, vi är två vilket ger en besparing på 3600kr/år). Ett plus är att jag sällan blir uppringd av försäljare och jag får inte utskällningar lika ofta nu som förut för att jag inte är hemma. Så nu har jag den fasta punkten i fickan. Det är bara då jag har tappat bort telefonladdaren jag kan få lite panik över risken att uteslutas ur det samhälleliga kommunikations varpen. Jag var på väg att bygga en burktelefon då laddaren var borta ett par dagar i höstas, men jag hann inte pröva den innan jag var återuppkopplad till omvärlden.

Min nya fina älskade dator och mobiltelefon har faktiskt den fantastiska funktionen att jag kan ladda min lur med hjälp av en usb-sladd till datorn. Hur bra som helst! Jag och min Vaio är kära i varandra.

3 svar

  1. Hoppas verkligen inga av er prenumererar på mina inlägg, jag har skrivit tusen ändringar på detta inlägg ikväll, jag har fel på qwerty´n idag.

  2. Men det är slut med maratonsamtalen…

  3. jopp, det är sant… tänkte nästan skriva dit det. Men men, med tanke på att man kan träffas över en kopp och kanske kommunicera över nätet så kan det bli plus minus noll. Men visst, du har rätt. Ibland är det skönt att bara prata av sig.

Kommentera

