Livet i siffror 2av3

Mitt liv bygger på en del siffror som återkommer. Det är de siffror som inte har någon logik, de är mina egna påhitt men ändå väldigt verkliga i min värld. Det handlar inte om personnummer eller telefonnummer utan sånt som får min vardag att funka bättre. Ibland handlar det om en:

Metod

Mitt nattjobb går i stort sett ut på att jag ska få småmänniskor att sova. När någon vaknar så ska jag se till  att de hamnar i säng igen och att de sover. Det kan då ibland bli så att jag måste sitta och vänta på att han/hon ska somna om och det är vagt ibland om när det sker och processen är känslig för vissa personer och om jag går för tidigt så vaknar de och jag måste sitta och vaka en stund till. Det är mycket frustrerande att behöva börja om många gånger (ibland kan en person vakna mer än 10 gånger på en natt). Endel personer somnar på två minuter andra tar det mer än en timme.

Det där att se eller höra om de har somnat om är svårt ibland. Ett knirrade från min stol när jag tyst reser mig kan väcka personen och då får jag modfälld sitta kvar igen. Så jag har för kommit fram till en strategi. Jag sitter stilla en liten stund, gäspar teatraliskt, gnuggar mig högljut i håret/kläderna. För att de inte ska vänja sig vid tysthet. När de håller på och vänder och vrider sig i sängen är de fortfarande vakna. Men när deras rörelser börja klinga av börjar jag räkna sekunder mellan rörelserna. Om jag kommer upp i 8 sekunder börjar jag hoppas på att de har somnat. Om räknandet kommer till 8 ett par gånger så byter jag till 30 och om personen inte har rört en fena på 30 sekunder till så reser jag mig och går. – Det funkar alla gånger, i drygt sex år har det funkat.

När de har somnat tidigt på kvällen så har jag i genomsnitt 90 minuter på mig innan det finns en risk att de vaknar. Det tar så lång tid för en normal person att trilla ner i djupsömn och komma upp till R.E.M och då det finns risk att de till och med fortsätter uppvaknandet så långt att de tar kudden under armen och kommer upp och hämtar mig. Det är en sak att öva på det där, att ligga kvar trots att man har vaknat för det tar inte lång tid innan sömnen återupptas. Ett knep i början är att jag går in och petar på, dvs, väcker barnet lätt (mycket lätt, endast ett par sekunder) just innan han/hon har nått upp till ”toppen” av den lätta sömnen, då kapar man kurvan och sömncykeln börjar dala ner till djupsömn igen. Det gäller bara att veta hur långa cykler just den personen har så att man inte stör R.E.M (Rapid Eye Movment, dvs drömtillstånd) sömnen allt för mycket.

Jag själv brukar testa 8 sekundersregeln på mig själv men jag brukar bara hinna till 5 eftersom jag har en förmåga att somna väldigt fort. Det där med insomningsproblem är inte min grej helt enkelt. Däremot är jag som en kungfufighter i sängen och vaknar för tidigt, men det är en annan historia.

2 svar

  1. åh, är detta ditt nattjobb? jag jobbar med äldre, försöker få dem att sova och ibland är jag på utelarmet och åker runt på trygghetslarmen.

    jag gillar nattjobben. det sägs att det är skitfarligt att jobba natt. det är minst lika farligt att jobba med ett dagjobb man inte trivs med. det är min övertygelse. och jag kommer aldrig nånsin att hitta mitt dagdrömjobb. därför jobbar jag på nätterna.

    apropå sömn – ett tag levde jag med en hemsk person. han grälade mycket på nätterna. jag hade ett knep för att få honom att somna. jag låg bakom honom och andades i samma takt som han. på så vis ledde jag in honom i sömnen. jag somnade inte själv men fick en stunds vila och eftertanke.

    honom har jag lämnat långt bakom mig. singelskapet är nog så tungt att bära. men aldrig så tungt som en samvaro med en person som får en att må dåligt. jag läser en massa bloggar av personer som verkligen sitter fast. jag blir så frustrerad av deras resonemang. unga kvinnor som med invecklade argument tvingar sig själva till ett liv i misär. vad hemskt.

  2. Usch vad hemskt att söva en grälen person….*hurvas*
    men jag brukar söva mig själv på det viset om jag har en stressig period. Att andas lugnt och långsamt ger en sövande effekt.
    Nattjobbet är ett farligt yrke för hälsan så det är därför jag ser fram emot att vara ledig ett tag. Jag är egentligen ingen kvällsmänniska utan en morgonpigg person. Är som piggast efter fyra på nattjobbet, då har ju en ny dag börjat. Men kring midnatt då yrar jag runt som mest och vinglar av den billiga fyllan man får av trötthet.
    Hoppas du får en skön 1a advent:)…*kram*

Kommentera

