Dagens fynd inte värd mycket…minnet väger mer

Tänk dig att jag tecknar med ett finger i den andra handflatan en ring. Det är en enkrona. Det var vad jag hittade idag. Jag böjde mig ner trots massiv träningsvärk i skinkorna för att ta en bild på den men jag lyckades inte så bra. Bilden blev suddig och det blev ett vitt hål på grus. Så du får rita upp en enkrona i tanken och fundera på vad den är värd idag…vad var den värd för tio år sedan , tjugo år sedan…. ännu längre sedan. När hade den mest värde?

Jag kommer ihåg ett tillfälle då jag gick på gymnasiet och pluggade i Sundsvall. Varje fredag åkte jag hem med tåget och det var en kostsam historia för en tjej på 17 år. En biljett kostade en veritabel förmögenhet och inte allt för sällan tog jag tummen längst E4 hem istället för att betala den där dyra biljetten. Naturligtvis vet inte mamma om det än i dag, jag tror inte hon skulle förlåta mig. Så det får bli ett avslöjande om en si så där tjugo år. Men en dag så var jag en krona kort för att köpa den där biljetten. Jag blev förtvivlad och hängde med läppen lite. Men så tänkte jag att det inte skulle vara så svårt att få tag på den där kronan, så jag frågade en dam om hon kunde avvara en krona för en fattig student. Hon glodde på mig med tom blick och tyckte nog jag var äcklig. Så jag gick min väg. Men grus från gruvan i magen gick jag fram till en yngre man och frågade honom om pengen och till min förvåning och glädje fick jag en.

Det är nog en av de första och sista gångerna jag tigger pengar. Det var riktigt jobbigt. – Så jo, jag ger oftast en peng om någon frågar mig. Det kan faktiskt vara någon på väg hem.                       

There are no comments on this post.

Kommentera

