Jag luktar tant

Idag var jag på ett möte där jag träffade folk som hejade genom att skaka hand och kindpussar. En dam jag har lärt känna för många år sedan som tycker sig ha varit min skyddande ängel på många sätt blev lite till sig då hon såg mig och gav mig en bamsekram. Det var ju trevligt, jag gillar kramar. Men kramar kan lämna spår. Jag fullkomligen luktar O´damodör. Jag har sedan dess vandrat runt med henne på mig och inte ens en skinkpaj med löjligt mycket vitlök döljer hennes avtryck.

Detta har fått mig att fundra på hur jag själv luktar i andras näsor. Under 16 år använde jag inte tvål på kroppen då jag fick klåda och torr hud. Det var värre än mönstrade strumpbyxor på tåget, man får liksom en relief i rumpan som blir både kliande och pinsamt då det ser illa ut att riva sig fördärvad på skinkorna…. Notera, detta är ett typiskt kvinnoproblem, inte fullt lika många killar kan kanske relatera sig till detta. Men ni förstå kanske, tvål var omöjlig för mig.

Jag är helt övertygad om att det inte var någon som kände att jag luktade konstig eller var smutsig utan tvål. Jag skrubbar mig med borste varje dag så det var väl rent men mindre parfymerat. Att bara smeta med en tvål utan att skrubba är inte så rengörande i mitt tycke. Men en dag förra året kom jag på att jag skulle testa en tvål, den doftade honung. Jag sa till mig själv att jag provar att tvätta mig med tvål ett par månader för att sedan utvärdera resultatet. Det funkade fint och jag borde lukta bra eller bättre nu. Har nu brukat tvål dagligen i ett år nu. Skulle ha varit roligt att ha kunnat göra en Parfymen (boken av Suskin, flipparna ovanför U-et fattas) och kapsla in min doft före och efter för att kunna jämföra. Är a´naturelle eller hongungsparfym bäst?

There are no comments on this post.

Kommentera

