Rolig rubrik i UNT

När jag såg denna rubrik i UNT skrattade jag högt för mig själv, för hur ovanligt är det inte att polisen tar inbrottstjuvar vid bar gärning? Eller ska man vara förvånad att de överhuvudtaget åkte till brottsplatsen, det är ju inte alltid de gör det. T.ex. jag hade inbrott i min bil, jag ringde dem och sa hur det låg till. Trodde de skulle komma med sirener och batonger…men ack. De bad mig svänga förbi någon dag när jag hade tid. Alltså, hey, jag var ett brottsoffer! De bröt upp låset på min kära guldiga Ford Granada…jag var ju under posttraumatisk stress för böveln.

Eller så kan man läsa rubriken som att en person har försökt få dem att komma. Att det inte hjälper att  tjuvfiska ål, slå sin fru eller naken chocka söndagsskolan. Först efter inbrottet fick personen dit dem. Hur man läser rubriken beror på intonationen av de olika orden.

Gjorde inbrott-  kom polisen. (det sista försöket att få dit polisen)

Gjorde inbrott- då kom polisen. (förstagångsförbrytaren, alla är i chock över brottet. Ordet polis sägs med ett svagt och skämmigt tonläge…det är ju pinsamt att till och med de kommer.)

Gjorde inbrott- då kom polisen. (gärna med höjda ögonbryn och förvånat tonläge,  att de faktiskt kom!)

Originalet är följande:

Gjorde inbrott- då kom polisen

……………………………………………

There are no comments on this post.

Kommentera

