Boken – en social flykt

Jag har i tidigare inlägg klagat på att jag kanske eller kanske inte ska köpa den där boken av Simon Singh – Big Bang. När den reades ut för en hundralapp kunde jag inte motstå prasslet i spenderarbyxan utan köpte den. Jag har ju alla andra böcker av honom så varför inte denna?  Men eftersom jag har klagat så mycket på att han ”minsann inte kan ha så mycket att tillägga om Big Bang” så skulle jag verkligen inte läsa den. Mmmmm, det gick inte så bra det där – under julen blev det lite mycket umgänge med släkten så jag stängde av öronen och gick och la mig på sängen med en bok- den boken. Bläddrade lite i den… läste lite i förordet… tittade lite på illustrationer…. och utan att märka det så hade jag läst hundra sidor och hade hur kul som helst. – Så varför stanna där?

singh2007.jpg

Den här killen kan skriva på ett sätt som är lätt och flytande. Jag gillar hans sätt att vifta bort svåra ekvationer, de är inte så viktiga för han kommer att beskriva dem så att de blir begripliga för den som aldrig har kunnat förstå sig på tjusningen med siffror och algebra. Nog för att de första hundra sidorna bara handlar om de unga grekerna och filosofihistoria men det är ända trollbindade att ledas in i ett rike av nyfikna tankar för tusen år sedan som växer upp till allmänkunskap i dag.

Boken var en oas av lugn och samlad tankeverksamhet. Det var en nödvändig paus från gaggit prat om interna minnen och upprepningar av konstaterade fakta. Det är svårt att lyssna på ett samtal som inte är ämnad för en själv utan för de andra, jag vill försöka förstå men då det handlar om minnen från 60talet så kan jag omöjligt flika in med något utan blir en förvirrad och snart uttråkad åhörare. Så minnen från antiken passade mig bättre på julafton:)

*sänder över ett tusenfaldigt tack till alla författare i världen*

2 svar

  1. Hoppas kunna fly in i en bok i nästa vecka – Ö-vik och svärföräldrar på schemat. Tyvärr tror de att ”ligga på sängen med en bok” betyder samma sak som att vara uttråkad till döds. Och så försöker de roa mig med lite mer social samvaro… Den som jag som bäst försökte fly ifrån.

  2. Svar till min Sofia: Grejen är att man hotar dem med Monopol om man inte får ligga kvar och läsa…eller en promenad i regnet. Det funkar varje gång:) Hos mina föräldrar skulle tyvärr samma läsro kunna infinna sig… de förstår inte det där med att roa sig själv i böckernas värld. Där kör jag med, ”en påtår till sen far jag hem!”…*L*

Kommentera

