Lättja och återblick

Det är lite svårt att tro att det bara är den andra januari i dag. Var det verkligen nyår i förrgår? Känns som att det har förflutit mer tid sedan dess.

Nyårsaftonen var precis så rolig som jag tänkte mig. God mat, flödigt med skumpa och vänner. Det fanns ju en risk att kvällen skulle bli överreklamerad då jag har längtat efter den så länge. Det är ju oftast då man inte förväntar sig något man har roligast, att gå på fest är lite som att inträda i landet-bak-och-fram. 

Scenario 1: -Iiiiiiiiiii, Guuud va roooligt att se dig!! Kom vi ska leka flaskleken tills Angelica kommer med karaoken, vi har brännt blandskivor i tre dagar!

Senario 2: – Ok tack , jag tar väl en grogg, jag ska bara ringa min bror och säga att jag inte kommer och tittar på Bingolotto i kväll.

Scenario två brukar ge mer nöje än ettan.

Nej, jag lyckades hålla mig på gott humör hela kvällen inte ens en bekant som som är som ärligheten själv kunde sabba den. Jag har svårt att hantera henne, jag kan liksom aldrig balansera på hennes neurotiska spindelväv. Jag sa typ ; Fanken du är ju en av de  varmhjärtaste personer jag har stött på (tyckte det precis det just då) varpå hon svarade: – Och DU är den snålhjärtaste jag känner. Min spontana reaktion var att jag skrattade och sa att det var dags för mer skumpa. För jag vet att hon kommer att ha mer ångest över den kommentaren än jag. Så jag kände mig ännu en smula gladare då jag kunde skaka av mig henne. Jag vet att jag mår bättre än hon, vi har bara två olika sätt att börja året 2008 på. 

2008 har hittills varit två dagar av lättja i sängen med sporadiska sömnattacker varvat med tv. Vi råkade se hela säsongen av tvserien Carlifonication, den var bra men tack och lov inte så där komisk som Dns artikel beskrev att den skulle vara. Jag skulle nog inte ens påstå att det är en komedi utan ett relationsdrama med humoristiska inslag. David Duchovny har dessutom lyckas övertyga mig om att han kan spela andra roller än Ufo-Mulder i Arkiv-x. Jag var skeptisk till en början men efter ett avsnitt tänkte jag inte längre på slemmiga aliens och majsfält. Han spelar en författare med skrivkramp som tvingas blogga för att få lön och fördriver tiden med att supa och knulla. Om de skulla ha lagt fokus på bloggen och vi skulle få ta del av den skulle serien vara rätt lik Sex In the City, men lyckligtvis lägger de mer fokus på relationstrådarna som löper mellan de olika karraktärerna i serien. – Mycket bra.

Nu ska jag med mörad kropp (det är jobbigt att ligga i sängen två dagar) ta mig ner på stan för att hälla i mig årets första kaffetår. Alltid roligt att sitta ner en stund och tjuvlyssna på skvaller från nyårsfester och kanske en och annan nyårslöte avläggas av någon med smulor av winerbröd på faten. Jag får skissa på några egna under tiden.

Ett svar

  1. Ska vara du och maken för att klämma en säsong på en ”söndag” *skratt*
    Bra uttryck det där förexten – snålhjärtad. Men vilken otrevlig sanningsfascist. Som har kapitalt fel dessutom!

Kommentera

