Vernissage – why-no

Jag är en slarvig kulturkonsument. Jag är lat och oengagerad. Om det är ett vernissage i stan så skippar jag det gladeligen. Även om de försöker muta mig med vin och nötter. Orsaken till att jag vernissageskolkar är att de här i Uppsala oftast ligger på helger. Då vill jag inte jobba, då vill jag bara sova ut och lata mig med långa frukostar. Före klockan 16 vill jag inte ta på mig annat än ett par raggsockar och hasa runt i lägenheten mellan öar av lättja. Det vill säga soffan, sängen, köksbordet.

Vernissage kan gott ligga på onsdagar eller torsdagar. Då kan jag smyga in och kika vara delaktig och stirra tyst med öppen mun. Eller drabbas av tusenfrågorsyndromet och peppra konstnären med vetgirighet. Men oftast är konst skittråkig. *tokärlig*

Att gå eller inte gå på vernissage är ett viktigt beslut. Att inte gå är egoistiskt. Konstnären har jobbat (förhoppningsvis) skiten ur sig och vernissaget är den stund då han/hon frigör sig från verken. De är inte privata längre utan är blottade till allas tyckande. Med lite tur också OMtyckande. Vernissage är något att fira och det är kanske detta som jag ska ha som nyårslöfte, att delta på fler. Men då ska jag också lobba för att de ändrar veckodag för vernissage.

3 svar

  1. Vilken chock.. trodde att det var din grej liksom.

  2. Mjao…det är det förvisso, men jag gillar inte att det ligger på en helg. Jag vill smygsupa på veckorna*S* Dessutom är utbudet skralt här i Uppsala, det är ju verkligen få gånger det är något intressant att se på, men häpp, det är alltid en chansning. Man vet aldrig när det dyker upp en bra utställning. Jag ska ju lobba för att de ska lägga vernissage under veckorna så jag har helgerna fria till lättja och kroppslig njuting…:)

  3. Intressant! Det andra ser just som lättja och nöje, kallar du arbete. *ler*

Kommentera

