Säg bara tack, tack.

När man hittar en mer värdefull sak som en plånbok så kan jag inte låta den ligga. I vanliga fall plockar jag inte med mig saker jag hittar. Men denna plånbok har legat utanför min arbetsplats sedan igår morse. Lite av solidaritet och empati för den som har tappat den sökte jag igenom plånboken efter något som gjorde att jag kan hitta ägaren. Jag hittade ett körkort. Och en lapp med ett telefonnummer. Jag chansade att ringa först för att misslyckas, jag sökte efter killen på eniro och hittade två med samma namn, jag ringde båda. Inget svar. Sällan blir man irriterad över att folk inte har telefonsvarare.

När jag flera timmar senare ringde upp dessa personer engång till svarade en av dem. Jag sa att jag hade hans plånbok och berättade att jag skulle befinna mig i centrum på ett café ett par timmar, så det var bara att komma förbi, men nej. – han hade inte tid. Då sa jag att jag lägger den där jag hittade den. Nej se det ville han inte – Nehe…inte det. Vad fan, jag blev indragen i en plikthärva jag inte hade räknat med. Jag skulle bli tvungen att anpassa min tid efter denna slarver. Han sa en massa privata angelägenheter om varför han inte kunde hämta den under eftermiddagen… men jag slutade lyssna efter första ursäkten. Sa bara att -Plånboken ligger i brevlådan utan för mitt jobb, bara att hämta den när det passar dig.

Jag är en enkel kvinna med enkla behov, jag blir glad för ett litet tack. Mer än så behövs inte.

plånbok2008web

2 svar

  1. Kära vän, ge inte upp tron på mänskligheten. *ler* Han bidde nog tacksamt innerst inne…

  2. Vet du, han köpte sig ett tack, det låg en hundring i lådan när jag gick hem…*S*…får väl bjuda kollegorna på fika bröd i en vecka:)

Kommentera

