Beroende och produktplacering

Nästäppa på en grön täppa, det var melodin för min arbetskamrat då jag jobbade på en golfbana för några år sedan. Han sa sig vara allergisk mot gräs men han var beroende av Nezeril. Han var portad på några apotek och när vi samåkte hem ville han ta omvägar till olika apotek för att få sig några flaskor hem efter jobbet. Han använde ett par i veckan. Det var bedrövligt att se honom konstant spraya sig i näsan och ögonen blev irriterade efter åtta timmar på gräsklipparen och nezeril som säkert hjälpte till.

Ibland byttes vi av så att han kunde göra något annat en stund, men det var väl bara ännu ett tillfälle att spraya sig. Redan då på 90talet kom rapporterna om faran att bli beroende, men min arbetskamrat lyssnade inte på det örat.  Han blev tvungen att byta jobb och i mitt stilla sinne undrar jag om han fortfarande går där och låter: ”pschyy-pschyy”. Jag hoppas han har tagit sig ur nästräsket.

Detta är ett exempel på att jag tycker det är rätt OK att vi har apotek som har personal som kan sina produkter. Ska vi verkligen ha mediciner i dagligvaruhandeln? Kan de i kassan något om biverkningar av att käka för mycket värktabletter och användadet av t.ex. nezeril i övedrdos? Mmm, de kan ju inget om biverkningar om att käka för mycket fett heller, men ändå. Jag tycker vi gott kan ha kvar Apoteket och Systembolaget eftersom de båda säljer varor som är grav ohälsosamt i stora doser. Kanske skulle vi ha Tobacoteket också, så kanske fler skulle sluta röka? Vi vet ju att produkter placeras i butikerna så att vi blir sugna på att handla dem. Se på Godis. De placeras nära kassorna och på låg höjd så att barnen (framför allt) kan se dem och får ett begär efter det.

ICA i Gottsunda (Uppsala) har hjälpt mig att sluta äta plockgodis. Efter att de renoverade för ett par år sedan så har de ställt den veritabla väggen av plockgodis jämte fruktavdelningen. Så när man närmar sig godiset har man frukten på andra sidan. Jag kan verkligen inte förmå mig att plocka ner godis i en påse då jag ser all den där goda frukten. Billigare är det dessutom. Förut höll de godiset lite i skymundan men i blickfånget från kassorna och det var busenkelt att vika av från kön och stå där i godis-himlen och bara lassa på sig en massa sockerdöd. -visst har jag sagt att jag var godisberoende förut? 

Nästa gång jag handlar där ska jag banne mig tacka dem för att de möblerade om!

4 svar

  1. Men det var ju en jätte bra grej att ställa godiset vid frukten, då har man ju absolut inte samvete att köpa något godis… Kanske inte ens på lördagarna, hemska tanke! ;-)

  2. Genom hela min barndom tvingades jag stirra på en klämkäck poster med orden ”Frukt är godis”. Och många sittningar i tandläkarstolen blev det eftersom jag hade käften full med järnvägsräls.

    Kanske är det därför jag bara måste utbrista: Frukt är INTE godis. *skrattar*

  3. Den där postern satt förstås hos tandläkaren. Just den raden ramlade bort i ovanstående kommentar. Den satt upptejpad ovanför bänken där sköterskan mixade amalgam. Det här var ju förstås på stenåldern *ler*

  4. *S*…så pass länge sedan? Nej jag håller med, frukt är inte godis trots att det är gott. Jag minns en debatt om att vi äter för lite frukt och att de hade som förslag att sälja skalade äpplen och annan frukt för att få oss att äta mer… (en synnerligen dålig idé). – Det var också tusen år sedan.

Kommentera

