Världen ur stugsängen

sang5.jpgskugga5.jpg

Att åka ut på landet är verkligen avkopplande. Ingen tv, ingen dusch, ingen telefon och bredband. Det är verkligen att ta ledigt från sig själv. Har eldat i spisen och kakelugnen, druckit kaffe och doppat bulle. I vedboden högg jag ved och sorterade dem efter storlek så att det blir lättare att ta in dem när det blir mörkt.

Skulle ha varit och fiskat men det var bara två plusgrader och stark vind så det blev en härva av fiskelina på torra land. Så det fick bli stugvärme och plättar till mat istället. Har suttit med en trädgårdsbok och planerat sommarens påtande. Kan drömma mig bort i böcker i flera timmar. Uppdraget i sommar blir att planera trädgården så att det blir mindre gräsmatta för att spara klipptid. Jag hatar att klippa gräs, det är sånt jag har ägnat mig åt i åtskilliga månader då jag har jobbat på golfklubbar. Blommor sköter sig själva och blandar man upp dem med nyttoväxter så får man skörda gott till hösten.

Varje gång jag åker upp säger jag åt mig själv att jag måste åka upp för att jobba där någon vecka. Hittills har det inte blivit så, kanske i februari? Hoppas det kommer mycket snö tills dess. Det är verkligen som att hitta ett sakta lunk i livet när jag är där…först blir det en stress av att inte ha en massa borde-göra-saker, men sedan kommer det andra krav. Kraven är mer basala som ved, eld, vatten, mat och hett kaffe.

4 svar

  1. *extremt avis*
    Det där låter ju bara underbart!

  2. Det låter jätte skönt, mina svärföräldrar har en stuga ute vid havet utan vare sig vatten eller el. När man kommer dit på sommaren kan man i princip bara göra en sak, slappa! Det finns inte ens gräs att klippa! Första gångerna man är där på sommaren så har man lite svårt att finna sig till ro men sedan åh det är så skönt!

  3. När vi köpte huset hade vi bara tre kriterier: el, vatten i brunn och att det ligger norr om dalälven. Det sista, norr om älven fick vi med på ett hårsmån. Huset ligger på norra sidan av den…*S*

  4. Norr om Dalälven med en hårsmån… då blir jag lite nyfiken på vart stugan ligger… jag bor ju i nord uppland jag ;-)

Kommentera

