Sprayfärg och vanitas

Idag skolkade jag från jobbet. Min kollega ringde och sa att hon inte vill jobba och jag kunde bara falla för hennes dåliga arbetsmoral och blev medbrottsling utan att blinka. Vi åkte iväg till Stockholm för att gå på Moderna och Kulturhuset med några gallerier som mellanmål.

Det är roligt att gå och se moderna museets samling när de hänger om och lyfter fram nya verk så att man som besökare kan hitta ny-gamla verk och se dem i nya sammanhang emellanåt. Det blir ett vitalt sätt att förhålla sig till konsthistorien. Men det var egentligen inget som var så där jätteinspirerande. Rioutställningen i källaren var en smula tråkig, lite som musli på frukostfilen. Nyttig att ha sett. *sväljer torrt*

På kulturhuset kan man nu se en överväldigande och massiv fotoutställning av den Japanske fotografen Araki. Det är bilder från flera års arbete och dokumentation om jaget, hans jag och hans syn på den verklighet han befinner sig i. Enligt uställningstexten finns ett avbrott i de ”kapitel” utställningen består av, är tiden före och tiden efter att hans fru Yoko´s död. Men för mig som såg hans verk för första gången är det en rätt oavbruten bildberättelse. Som de citat (ur minnet, ej korret) som finns att läsa på väggarna säger: ”…ett fotografi är likt en roman skriven i jag-form”. Jag kanske läser honom slarvigt men det funkar för mig, jag kommer att ha honom i min bokhylla av minnen för en tid framöver.

Det som blir sorgligt i utställningens helhet är att de sensationsartade bilderna stjäl uppmärksamhet av de mer stillsamma motiven. Hans bilder handlar ofta om sex-död-civilisation-urbanitet (staden). Men ni kan ju kanske redan nu gissa att det är mest sex och erotik ögat söker, i alla fall mitt. Det tog mer tid att se de fantastiska bilderna av städer, arkitektur och natur än att supa in intrycken från de nakna kvinnorna som är bundna med rep och upphängda i traditionella Kinbaku positioner. Kinbaku betyder att binda hårt och det är ett straff där de förr band fångar hårt med rep. Idag kallar subkulturer det för bondage och är rent sexuell med sadomasochistiska förtecken. Här pratar vi alltså inte om att knyta fast någon i en sängstolpe med en slips. Det är grova och hårda bindningar han visar, omfamningar som han själv kallar dem. Min fitta knorrade förskrämt vid åsynen av vissa bilder.

De bilder som var vackrast och inte mindre makabert fascinerande var väggen med vackra bilder av blommor, både prunktnande och sensuella men också förfallna till vacker vanitas. Han porträtterar blommorna med en enorm känsla för färg och intimitet. Kom att tänka på Peter Greenways filmer med det vackra formerna och kunde nästan höra lite filmmusik i bakgrunden… och flugsurr som en vacker hymn till de döda.

”Konst handlar ju faktiskt om att skapa något… ett uttryck för det man tycker om, en hängivenhet till det man älskar.”

Araki

bansky2008web.jpg

Under resan hittade jag en bok om gatukonst, grafitti, som jag har haft mycket nöje att bekanta mig med. Konstnären-arna, besudlaren-arna av staden kallar sig Banksy. Den första meningen är; ”I´m going to speak my mind, so this won´t take very long.” Boken heter Wall and Piece, förlag; Publikat. Sprayfärg och lite schabloner kan bli vackert och fyndigt på ett sätt som är gatsmart. Kom att tänka på den sprayade tv-apparaten på marken jag såg i höstas här i Uppsala. Men Banksy är strået vassare, boken med dess höga bildkvalité på dokumentationen gör att det blir så bra, det är verkligen något att återvända till. Stockholm har också blivit konsttaggad här är en länk till en artikel i Aftonbladet (2007).

Några av verken skulle inte få den udd de får i boken/på fotografiet, de hamnar i en kontext som inte går att ta bort eller förflytta. Ett  litet steg åt sidan ur fotografens position och knorren på verket uteblir. Banksy har gjort några konstkupper där de har hängt upp egna tavlor på konstmuseum i smyg och i vissa fall har de falska bilderna kunnat hänga där i flera dagar innan de har blivit upptäckta (finns att se på youtube).

Boken är jätte rolig och inspirerande, den får fyra paljetter av fem möjliga :)

PaljettenQPaljettenQPaljettenQPaljettenQ

Inspirationen fick sig ett plåster på såret idag. Slutsats: bör skolka mer.

There are no comments on this post.

Kommentera

