Handen mumlar tyst

Enfaldig eller bara korkad är jag som har sett sketchen av Nina Conti och apan (se tidigare inlägg) fem gånger i kväll…istället för att se nya bra avsnitt av tv-serien Six Feet Under. Jag är en smula monoman och är säkert skittråkig i sällskap eftersom jag gör lika med med film och musik… kör allt om och om igen. Jag har lyssnat på samma skivor på jobbet sedan 2002 och den digra samlingen består av tio skivor. Var av fyra är trasiga. Jag kan till och med lyssna på en låt om och om igen med en koncentration som skulle emellanåt kunna användas som laser om det kniper.

I det dagliga arbetet är det en fördel att lyssna på samma skivor, samma musik eller varför inte radio P3 där rullar ju samma musik runt hela dagarna – det ger samma effekt. Upprepningen ger trygghet då tanken bör syssla med annat, jobbet till ett exempel. Vill ju inte skära mig förstrött i fingret om det kommer en hetsig ny låt som rockar min värld. Nej, samma goa låtar bör det vara så att jag kan träda ut och in mellan de kreativa världarna en process består av. Ibland flyr tiden fort andra gånger tar den verkligen inte en sekund i taget utan den går på fikarast emellan varje tick tack. – Det är i de skeden jag börjar nynna med i melodin, då tanken tror att jag inte lyssnar.

Nu ska jag och min hand gå och sova under täcket…..

2 svar

  1. Hm… det kanske är därför jag återkommer till vissa artister.. har inte tänkt i de banorna att de skapar en trygghet… men kan nog stämma. *ler*

  2. Åh, så intressant! Jag har faktiskt lagt in ett nytt inlägg där jag berättar om en bekant som också gör om massa saker. Helt klart gav du mig en hel ny dimension!

Kommentera

