Mat med samvete och långa öron

 död hare 2008 paljettenQ

Hargryta: (recept från systembolagets hemsida)

Tag en död hare, flå och hugg den i bitar.

1 hare

1 morot i slantar

1 gul lök, grovt hackad

1/2 rotselleri i tärningar, kan bytas ut mot stjälkselleri.

1 msk svartvinbärsgelé

8 enbär

en nypa timjan

3 lagerblad

peppar och salt

25 g smör

2 dl rödvin

1 dl grädde

Gör så här: Detta förfaringssätt är från ett annat recept

Dag 1)

Skölj hardelarna och torka dem. Lägg dem i en bunke tillsammans med rotsakerna, vinet och kryddorna. Låt stå övertäckt i kylen övernatten.

Dag 2)

Tag upp köttet ur marinaden, torka det och bryn i fett.

Tag upp grönsakerna och låt dem ligga kvar i bunken tills senare.

Häll marinad i en vid gryta. Lägg ner köttet. Låt koka upp och sänk värmen. Låt koka under lock tills köttet känns mört (60-90 minuter, här hinner du kamma och snyta dig till middagen) Spill i lite (max 1 dl) vatten om grytan känns torr. Öppna dörren för det galda och goa kompisgänget, bjud dem på en nubbe:) Häll tillbaka grönsakerna och grädden då det återstår ca 10 minuter av koket. Smaka av med salt och peppar. Serveras med potatis, sallad, kokta ärtor och lite gelé.

Samvetet kommer in i min bild genom att jag ännu inte vet om jag näms äta denna hare… jag växte upp med Lille Skutt som bodde under badkaret där hemma. Jag kan drabbas av irrationella känslor, men jag ser fram emot försöket.

 

6 svar

  1. Låter smarrigt – om det inte var för kaninen. Jag har försökt, men det smakade konstigt. Vet inte om det berodde på smaken eller samvetet. Geten gav mig kväljningar – och de har inga långa, fina öron.
    (Båda djuren testade under en Italiensk utflykt.)

  2. jooo, men vet du …. det var inte så tokigt, tyckte den vegogrytan vi gjorde va lite mesig bröve haren…den vart som go. Får hoppas vi får mer hare innan vintern tar slut *L* geten kan jag låta vara – Hambuuuurger = ja, tack:)

  3. Är det du som gör illustrationerna till bloggen?

  4. Svar : Ja

  5. Coolt, de är jäkligt snygga. Jobbar du som illustratör eller något åt det hållet?

  6. Tack :)

Kommentera

