Kometer på flera meter

kometa 2008web

Nu i kväll är det dags, kometen far förbi på ett stenkast avstånd. Men vi kommer inte att kunna se den utan teleskop, den är ju bara 600 meter stor och susar förbi bortom månen. Ett litet grus i vissa mått, men om vi får den på oss så skulle den ge förödande konsekvenser. Med tanke på att det forskas i hur vi ska kunna styra bort dessa klumpar från att träffa oss så kommer jag oavkortat att tänka på film och SciFi. Vi kan ju förmoda att vi inte skickar upp gubbar från en oljerigg om det faller sig så så att vi ska knuffa dem ur banan. Det är förunderligt att rymden är av så stort intresse med tanke på att dess totala massa är (i princip) lika med noll.

I år är ett stort år för oss som gillar Star Trek, den nya filmen kommer till julen 2008. Vi får väl se hur JJ Abrams klarar av sitt uppdrag att modigt fara dit ingen har varit förut… Vem vet Owen Wilson kanske blir den nya kaptenen och de kraschar på en konstig ö på en främmande planet. Jag får då gåshud över hela kroppen när jag ser trailern som är en trailer på trailern som blir trailer…den är helt enkelt en aptitretare. *dregglar*

3 svar

  1. Jag vill (nästan) be om ursäkt över att inlägget inte är ett dugg vetenskapligt… för det drullar in folk från höger och vänster för att läsa det. Är ju nästan lite nyfiken på varifrån alla hittar hit:)

  2. vad menar du. det handlar lite om kometer, i alla fall bilden du har.

    ha de

  3. Jag ”har det”…*ler*
    Det är bara det att det är ganska många som kommer in på min blogg för att de söker kometer och jag kan tänka mig att de flesta söker fakta och inte en liten tankefnurra.
    Men i grund och botten är din fråga helt rätt… Jag bör inte be om ursäkt:)

Kommentera

