Kopia eller cover

konsttjuv2008paljettenQ

Artikel/ skrift – planka av

Film – remake

Musik – cover

Konst – hommage

Ser ni en skillnad redan nu? Kärt barn har många namn, ett för varje nyans och gengre. Plagiatet har alltid funnits. Det är i stort sett bara bildkonsten som slänger fram ett fräsigt franskt ord som Hommage för att skyla över en gamal hederlig Cover. För ofta är ett hommage ett verk med fragment som påminner eller kopierats från originalet. Det finns flera covers i bildkonstens värld, med det är knappast så vanligt och rumsrent som inom musik och film. Om man ser ett cover-verk så kan den med stor sannorlikhet klassas som mindre fin, av vissa… se hur smutskastad Lasse Åberg är över sina remakes med MussePiggöron (han har fått lite upprättelse de senaste året). Skulle det kunna vara  fin konst att göra en upbeat av Midvinterblot?

Musik och film kan få betyg som är överkryssade getingar, dödskallar och ”gå inte och titta för det är kräkdåligt”. Nej inga betyg och stjärnor, bildkonsten kvävs ut ur existensen genom tystnad om den suger fetockra. En och annan tycktillare kanske säger nåt intetsägande och det verkar mer som att de råkat se sin egen röv i en reflektion – Jag dissar alltså finns jag! Undrar om fler skulle gå och se utställningar om bildkonst kritiserades på samma sätt som film, musik och böcker?

3 svar

  1. OK det finns de som skiter i det där med Hommage…de snor rakt av. I DN kan man läsa en artikel om konstförfalskning alá familjeföretag…Länk:

    http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=737859
    Men jag blir ändå lite impad över att de kunde hålla på så länge utan att åka fast.

  2. Jag gillar parafraser. Är ju också en form av plagiat. Och så låter det nästan lika fint som hommage.

    Jag skulle vilja höra och se konstvärldens reaktion om DN:s kritiker införde betygsskala på konstutställningar. Eller om UNT använde sina kajor . *skratt*

  3. jao, AK och jag satt och pratade om ämnet igår kväll….så jag kan till viss del vika mig i min åsikt. Men det ligger nära till hands att plagiatet är kryddat med humor och en skruv som gör att den inte är så där torr och allvarlig som hommaget kan vara. Det är väl då plagiatet är epigoniskt som det tenderar att bli ”fult”. Men om den är naiv så kan det trots allt finnas en smula kärlek i utförandet för att det inte kan bli bättre.
    Men då får vi inte glömma att AK har ett större hjärt än jag…*L* (jag är ju snålhjärtad enligt en annan kvinna, om jag minns rätt)
    Jag märker ju att jag nu får ta tag i ämnet lite hårdare så att jag fattar det hela rätt.

Kommentera

