Mode på TV

how´s a-fraid of dennis dalqist? 2008web artist:candyass1994

Äntligen ska det komma ett tv-program om mode som tar upp mode som en kulturform. Dennis Dahlqvist var med i radion idag där han presenterade programmet ”Velvet” som ska sändas av SVT2 21.30 idag. Det var var skönt att han avfärdade frågan ”var är männen?” (hur de kommer att belysa det manliga modet) med att säga att de kommer att presentera modet så som det är – en kvinnligt dominenrande konstform.

Jag tror Velvet kommer att bli ett bra och intressant program som avvägning mot de lite glättigare programmen som Topmodel. Det blir en mer nyanserad bild om modet då de tar in teori, idéströmmningar, trender, samhälsideologier, politik och kommersialisering. Jag hyser med andra ord hopp om att detta program kan bli sevärt och att jag kan strössla paljetter över den (ge höga poäng). Nu gäller det bara att jag ska komma ihåg att titta på det också.

Eftersom jag själv lånar hem en tonåring med jämna mellanrum som dyrkar modeprogrammen blir jag nu intresserad  att se om Velvet faller henne på läppen.

…………………………………………………………..

Tillägg: Tyckande om fösta avsnittet; Dekadans: Ok, det blir ett GI-strösslande av paljetter. Jag förväntade mig mer, större, mer ingående och djuplodande reportage. Men jag tror att om SVT vågar tro på koncepetet så kommer detta att vinna i längden om de får sända detta över tid. Nästa avsnitt kommer att handla om Midjan. Fösta avsnittet får:

omtyckande; skala ett till femomtyckande; skala ett till femomtyckande; skala ett till fem(av fem möjliga).

Ett svar

  1. Nu när jag har sett några avsnitt av Velvet så måste jag säga att jag gillar programmet, rent visuellt men också hur de angriper modet som ämne. Det var ett intressant avsnitt igår om etiskt hållbart kläddesign. Mycket bra!

Kommentera

