Syntax Error

Länge trodde jag det hette; Fe-tisdag, som i Tandfé, Tingeling och de andra små sagoféerna. Tänkte kanske att det var trevligt med lite magi en daSemla2008PaljettenQg om året, vi behöver lite fler sagor att doppa i kaffet. Ordanarki och felsägningar kan ibland bli bättre än originalet.

Lite som att jag trodde det hette; Att svära som en borstspindel (det vill säga; Att svära som en borstbindare). Det var en god vän till mig, Sofia, som lärde mig det korrekta uttrycket efter att hon ledsnade på att jag sa fel hela tiden. Hon har ordetsgåva jag har en samling utklippta ord i en låda.

Att lyssna fel och inte kritiskt tänka resulterar i dessa fadäser. Uttrycken i sig är ju konstiga redan från början så inte funderade jag så mycket på att det är mer rätt med en borstbindare eller att det är en fet tisdag.

En av de vackraste felskrivningar jag har hört talas om (i andra hand) var en professor i Uppsala som bekräftade i ett mail att han skulle vänta på sin skjuts till jobbet vid vägsjälen. Det är så vackert att jag känner hjärtat bulta.

Recept på fettisdagsbullar för den som vill fika hemma idag.

3 svar

  1. Jag tar hellre än fe-tisdag än en fet tisdag. Vilken dag som helst! Gårdagens semla sitter fortfarande som ett gräddigt lock i matstrupen.
    Borstspindlar är förexten också roligare än borstbindare. Grämer mig lite att jag korrigerade det där *ler*.
    Men visst är det kul att fundera på varför borstbindare är kända för att svära, måste kolla upp vad det kommer ifrån.

  2. Jag trodde att man var ”veckor-vild” tills min vän rättade mig och sa att man var ”vecko-vill”…

    Vad fan är man om man är Veckorvill????

  3. Hummmm…det kanske har med vikningar att göra? Lite vilse i vecken under täcket?

    veckovill är jag för jämnan…har aldrig en aning om vilken vecka jag befinner mig i :)

Kommentera

