Fjärilar på tapeten

Labyrint Fjäril2008Copyright PaljettenQ

Ugglan var ett modedjur alldelens till nyligen. Det må hända att ugglan ho-hooar ännu ett tag men jag kan skönja ett lite lättsammare flygfä på trendhimlen. De flyger i glaskupor (film), hjärnor (bok) och på catwalken (kläddesign). Enligt ett kort radioinslag på P3 igår verkar det finnas studier på att fjärilen ofta förekommer på barns teckningar då de har allvarliga sjukdomar och ligger inför risken eller faktum att dö. Att denna ofta vackra och mytomspunna kuse inger hopp och synliggörande av kroppens (varandets) förvandling. Kanske är fjärilen en slags liten ängel som gör oss lyckliga då de flaxar mellan allsköns blommor. Men åandra sidan finns det rapporter om barn som slutar rita fjärilar och blommor då de upplever krig och hot, läste nåt om det på Palmecentrets sajt.

Författaren Mircea Cartarescu från Rumänien har skrivit självbiografin Orbitór en triologi om tiden under revolutionen på 1980talet, med under titlarna; Höger vinge, Vänster vinge och Kroppen. Han beskriver just fjärilen som en symmetrisk kropp och hans egen avsaknad av sin försvunne och förmodligen döda tvillingbror som en saknad ”vinge”. Fjärilen livscykel är en metamorfosisk förvandling med födelsen, död (förpuppning) och återuppståndelse. I sin form som fjäril är den i sitt livs crescendo, så vemodigt förgänglig. Inte undra på att fjärilen så ofta återges i konsten och mytologin. Det är kanske bara trollsländan som kan konkurrera i det där med att vara passionens martyr.

Länge har jag betraktat fjärilen som något glättigt och barnsligt, men med de ögon/öron jag vaknade med i morse så har den fått en mer mystiska vingslag. Kanske kommer den att göra fler avtryck framöver. Fjärilen på bilden här i inslaget ritade jag för några år sedan för att öva upp symmetriskt arbete dvs diciplin. Det kan vara lite svårt att under total frihet stramt hålla sig till att teckna två nästintill identiska sidor utan att flaxa iväg och hitta på nya vindlingar bara för att det är tråkigt att hålla sig till uppsatta regler. Där av det krystade leendet hos min fjäril, symmetri är en smula dötråkigt *eget tyckande*.

6 svar

  1. Känner ingen annan som skulle ”uppfinna” en sådan övning för att lära sitt sinne veta hut. ;-)

    Jag besökte en gång ett fjärilshus. I Göteborg tror jag. Och insåg att för många fladdrande fjärilar ger mig klaustrofobi. En vacker blåvinge i naturen är fantastisk skir och underbar. Men hundratals fjäril(l)ar är bara äckligt! Dessutom fanns hela metamorfosen att beskåda. Den äcklade mig ännu mer. Kanske blev jag (rent undermedvetet) alltför medveten om min egen oundgängliga död?

  2. Insekter blir äckliga då de kommer i grupp… som nyckelpigor då de svärmar, det är en styggelse – uuuurk (inte kul med pigor i munnen)

  3. Själv lever jag i symmetri eller snarare efterträvar den…
    Blommor, tavlor, ljuslyktor, dukar och annat krafs man har runt omkring sig kräver alltid jämna par, lika på alla sidor… hela tiden.
    Jag står inte ut med random inslag i tillvaron….

  4. Jag föredrar gyllenesnittet det är en asymmetri i vacker (dis)harmoni..*L* annars är jag förtjut i japanska proportioner och kompositioner. Däremot är statiska former alltid lite av en utmaning.
    För en tid sedan såg jag …eller läste jag om en man som har tourettes syndrom och hade som OCD att rätta till sin frus mittbena varje dag han kom hem från jobbet, han kunde inte låta den bara vara lite fel…*S*… bara det att frun stod ut med att han fixade hennes hår är ju beundransvärt! Naturligtvis hade han två döttrar och två hundar *S*

  5. Själv sorterade jag knäckformar i raka rader efter färg redan när jag var 2-3 år gammal, jag tycker om symetri och tycker inte om när tavlor hänger snett.. stör mig något alldeles otroligt… *ler*

  6. Du är nästan lika drabbad som jag *garv*

Kommentera

