Åldersnoja

PaljettenQ 2008 råtta

Lite åldersnoja har jag allt. Satt och tittade i Liljevalchs katalog från vårsalongen och såg en kille med födelseåret 1982. Det där årtalet 1982… det var ju nyss! Jag fick min första rosa cykel, fick mitt eget rum med blåklintstapeter och mamma tvingade mig att klippa av mig min råttsvans till fläta. Tydligen går det inte att ha hur tunna flätor som helst utan att vara ett brott mot god smak. Så i Liminka i norra Finland fick jag lov att sätta mig hos barberaren i byn för att gå därifrån med århundradets karikatyr av en klassisk pottklippning. Tack för den mamma!

1982, tänke er röda jeans med sned knappknäpt gyl och båtringad ljusblå och vitrutig blus. Indianstövlar och en luftfri pottfrisyr. Det var 26 år sedan. Nu vid lunch pratade mina kollegor om den där konstnären född -82 och jag sa; ja men han är ju som jag! Visst om man ser till sista siffran.

Det är stor skillnad i ålder om jag tänker på vad jag gjorde 1982, men inte så stor skillnad om jag tittar bara på årtalet och räknar tillbaka till att vara 26 år. Helst inte om jag tänker på att jag gick ut skolan då. Det var ju verkligen bara nyss. Tiden är verkligen relativ. Om jag tänker på hur fort dessa tio år har gått och ser på vad jag har åstakommit så måste jag nu ta mig i kragen de nästkommande tio åren så att jag 2018 kan titta och tänka att det var alldelens nyss. Min ångest fokuserar sig mest på allt jag vill hinna göra, inte så mycket på kroppens förfall. Gravitationen sköter om det kroppsliga. Jag själv kan och måste påverka min strävan att nå mina mål i livet *gnisslar tänder*.

Gruvliga tanke, jag börjar bli en gammal liten råtta!

Ett svar

  1. Men det måste i alla fall vara bättre att veta vad man vill göra men inte hinna allt än att inte veta vad man vill men ändå känna att tiden svischar förbi.
    Till och med den 16-årige sonen tycker att tiden går för fort så det har nog inte så mycket med ålder att göra bara att vi nuförtiden har så många alternativ till ”vad vi ska göra”.
    Och det går inte göra allt det är bara att inse ;-)

Kommentera

