Att gå på gym

PaljettenQ 2008 MuscleBoy

Under veckorna tränar jag runt fyra timmar per vecka på gym och får på det viset ganska många timmar på att observera och fundera på det andra könet. Det finns olika typer som jag noterar men flertalet hamnar under kategorin
”fyllnadsmassa” – de jag inte ser.

Jag kan förvånas över de killar som bär keps, de är inte många men syns därför desto mer. De plirar ut under skärmen och verkar tro att ingen ser dem, som om kepsen gör dem osynliga.

Andra killar intar scenen då de snörar av sig skorna med svällande överarmar och säkerställer att ingen missar deras entré då de vankar fram till de fria vikterna. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja se dessa gossar naken…

Det finns även karlar av det äldre gardet som får mig att vända bort blicken då de ryckigt och juckande utför vissa övningar. De avklädas allt för lätt och inget lämnas till fantasin. De står för den motion/rörelse där ingen som helst sensualitet ryms.

Det finns alltid en flock taniga unga killar på gym. De är inte färdigväxta utan har händer stora som dasslock fastsatta på sina pinniga armar. De har ännu inte byggt upp ett självständigt tränande utan tränar i grupp. De jämför sig med de killar som kan knyta sina skor själv och de juckande gubbarna och ser varken objektivt eller vettigt på sin egen potential. De tar sitt tränande på genuint allvar och dricker proteindrycker för att bygga sina icke-muskler.

De killar som mest får min respekt är de som verkar ha ett verkligt mål…. Tex beach 2008. De har ungefär 1/3 av kropp att träna bort och sliter som djur för att verkligen nå sina mål, vinna självrespekt. Ingen annan på gymmet svettas och intar den vackra kulören röd som de. En kille på ca 30 år kom till ”mitt” gym för ett år sedan, han orkade knappt värma upp i en motionscykel i fem minuter innan han gick lös på styrketräningen. I år är han halva sitt forna jag. Han såg ut att vilja ge upp förra våren men han fortsatte, för det tar tid att bli slimmad om man ser ut som ett päron på 1,85m (meter).

I mitt observerande av alla killar i lokalen undra jag var i deras spektrum av seende jag själv hamnar. Jag är nog helt osynlig för vissa men fullt synlig för andra. För att inte uppslukas eller förintas av tanken på mitt eget varande väljer jag att undanflyende vara en Wallflower så gott jag kan. Det finns ju en hel del av oss panelhönor på gymmet som helst försvinner in i mängden av spegelglans och house-tecno-toner som matchar illa till tubsockor.

Visst är jag på mitt sätt fåfäng och har tvättat håret innan en träning om det har krävts. Men i det stora hela försöker jag att se träningen som en väg att nå mål utanför själva träningstillfället – ett allmänt välmående. Därför försöker jag tona ner mig själv – min person. Trots allt är; Att se utan att synas ett slags måtto de flesta verka ha, även jag.

Vad jag gillar att se på gymmet? Hummm……ett pekfinger som följer en svettdroppe på halsen eller blick, ett leende som inte har lyft ett kilo för mycket.

En och annan hamnar under spektra; högst synlig.

4 svar

  1. Härlig text och sköna tankar… även jag min Brutus har tränat på gym om än i lightvarianten jämfört med friska kroppar.
    Jag trivdes bäst när jag hade lyckan att vara helt själv med alla maskinerna och min bångstyriga kropp som bara ville gå hem och lägga sig.

  2. Gymmen är till för alla :) Jag gillar variationen av tränande personer som dyker upp… alla sorter finns där. Annars längtar jag till att kunna börja jogga igen. Vilket jag snart ska testa (har en höft ur led som spökar).

    Dessutom är jag ett spinningfanatiker….där kan jag hitta många inspirerande inlägg…*harklar mig* ;)

  3. Jag erkänner att jag tillhör kepskillarna. Jag har inte alltid keps på gym, men jag gillar det. Det liksom fokuserar träningen (vilket allt som oftast behövs), lite som skygglappar så där. Och så känner man sig lite alternativt anonym på något sätt. Har dock inte tänkt på att jag kanske skulle tillhöra en gruppering. Förrän nu. Det är lite lustigt.

  4. *S*….du är alltså en av dem som står utanför den där ”fyllnadsmassan” , en som syns (i min värld) :)

Kommentera

