Våld på arbetsplatsen

Jag läser om våld på boenden/arbetsplatser inom omsorgen. I Uppdrag granskning kommer det att visas om det omtalade boendet i Uppsala där en kvinna utsattes för nedläggning, och ett annat fall där en ung man kvävdes till döds. Det är på tok fel och fördjävligt att sånt händer.

Men…..

Själv fick jag flera gånger stryk av boende på min arbetsplats. En gång knuffades jag omkull ner på golvet och han satte sig gränsle över mig och min ena arm satt fast under hans knä. Sedan fick jag några slag i ansiktet. Ändå krävdes det att facket kom för att vi skulle få ha extra jour så att vi kunde vara två personal de veckor denna typ av risk förelåg. Budget i balans är ju det nya mottot. Är det kanske därför det inte ger oss självförsvarsutbildning trots att det av uppenbara själ behövs? Det kostar för mycket.

Jag var jätterädd för att göra fel i de situationer jag utsattes för fysisk våld. Just för att det kan vara kränkande och skadligt att försvara sig på fel sätt. Men jag själv blev kränkt och slagen på jobbet utan att få stöd och utbildning från min arbetsgivare. Det skapar rörlighet inom kommunen (ännu ett motto), vem vill jobba kvar under de omständigheterna? Inte jag.

There are no comments on this post.

Kommentera

