Bit för bit

Bit by bit 2008 PaljettenQ

Att hitta hem bit för bit…

…(tänkte stanna där men fick en uppmaning om att fortsätta skriva) orden svävade fritt som frön från en maskros tills de landade mjukt i mitt medvetande. De bildar sakta en enhet istället för att förbli smulor på ett kakfat. Mircea Cartarescu´s bok Orbitór – Vänster vinge, vill få mig att tänka på symmetri, insekter och kroppen. ”Rummet är paradiset, tiden är helvetet.” Denna bok tar mig till helvetet och tillbaka – kanske finner jag mitt andra jag där. Det är väl bara Charles Dickens som kan skriva lika omöjligt långa meningar som Cartarescu, men den sistnämnde målar verkligen starka bilder med sina ord. Jag vill mest sjunka in dem och stanna där:

”Vi är nostalgiska djur, en geometriskt ordnad förnedring, som om vår anfader hade spottat i en liljas blomkalk och vi hade bildats där, ur slem och väldoft.” (mircea cartarescu)

6 svar

  1. Och en del målar starkt med penna på papper…
    Hoppas det inte var ”dina” våryra flygfän jag krockade med på vägen hem. :-)

  2. he he bara det inte är små kroppsdelar på vindrutan så…. *blink*

  3. Hum … du har nämnt honom förut. Nu börjar jag bli nyfiken.

  4. ja! Läs den..han skriver underbart!

  5. Jag tröskar på med cancerkliniken och gillar hans detaljrikedom i sitt seende och de djupa tankarna kring människors varande.
    Smaken är som baken, tror inte Cartarescus text är något för mig. Jag har lite svårt för det där komplicerade språket, intellektuellt skrivande får mig oftast att tappa läslusten. Jo, jag kan se meningen och tanken bakom, men det ger ingen genklang inom mig.
    Läsandet är väldigt personligt precis som musiksmak, inget är fel, allt kan vara ok men för någon annan.
    Sen vet jag att mitt eget läsande fick en djupare förståelse när jag väl läste in gymnasiet och fick en större bit av litteraturhistoria inläst.

    Jag har läst enormt mycket sedan jag var barn, båda mina föräldrar var storläsare och vi hade väldigt mycket böcker hemma. Mamma tog fram böcker varefter jag läste och bad mig pröva olika författare. Så jag var tidigt ganska avancerad läsare om man så säger för min ålder.

    Jag har alltid älskat läsandet men allt går i perioder även det. Deckare har jag haft en förkärlek för som vuxen, men när jag var yngre så var jag duktigare på att läsa romaner och noveller.
    Tack så mycket för värmande ord hos mig.
    Kram

  6. :-)

Kommentera

