Ett ögonblicks verk

Garaget 2008 PaljettenQ

Obeslutsamhet och vankelmodigt väder. En lätt dimma ligger över staden. Olika vykortsscener som bekant noteras under cykelturen ramas in av den vattninga luften. En flyktig undran om alla ser det jag ser.

På väg till jobbet finns ett garage och ett rum av stora tallar som jag finner vackert. Huset inramas av tallarnas höjd och den sträva putsen blir vacker mot naturens prasslande blad och barr. Denna plats är som en inramat tavla och är hel och vacker från endast en vinkel, om jag ser den från sidan bryts magin och blir då ett hus i mängden som jag hastar förbi.

Trampar vidare och ser en korsning mellan grusvägar och gångstigar från skogen, beklädda med gräs och barr. En perfekt komposition…helt omöjlig att gestalta i en bild. Som att måla en solnedgång över grön skog. Kulturen gör naturen oförtjänt ful då den försöker vara naturligt vacker. Det behövs en slöja av estetiska överenskommelser för att göra naturen rättvisa.

3 svar

  1. Jag stannar ofta upp på min och Watson vandringar och förundras över hur vackert naturen är och pålitlig på något vis i sin strävan att börja om hela tiden. Igår stod jag och lät mitt öga smekas av Värtahavets glittrande vatten, solsmekt och gnistrande vackert.
    En ensam liten kvist kan blicken fastna på och det är något så uppkäftigt sårbart över bulnade knoppar som vägrar böja sig för väder och vind.
    Jag har varje dag en lycko vidgning i hjärtat av naturens varande….och tänker själv precis som du; ser andra samma sak?

  2. Skulle säga att varje gång jag ser din Bearnésåspåse så tänker jag att den är förbaskat bra gjord!

  3. He he he…Tack, den gjorde jag runt 1994, den har följt med ett tag nu;)

Kommentera

