Jag har bestämt mig

Jag ska sluta äta sockerersättning, så kallat sötningsmedel. Sedan flera år tillbaka har jag varit överkänslig mot aspartam och kan verkligen inte äta det. Men i mitt te använder jag Hermesetas, vilket jag nu ska sluta med. Jag ska inte byta ut det mot något annat utan jag ska gå igenom de faser som en avvänjning kräver för mig att bli fri från det söta.

Tidigare har jag sagt att te inte smakar något om det inte är sötat, att det luktar mer än det smakar. Jag har provat att vara utan min Hermesetas flera gånger, men nu har jag bestämt mig. Inget mer. Kanske är det en påverkan av vänners detoxande och reningar av kroppssystem som får mig att vilja slippa detta artificiella substans.

Jag förväntar mig inga mirakel och en upphöjd hälso existens… nej det är inte ens ett ideologiskt beslut. Därför blir det nog svårt att hålla mitt löfte. Om det inte finns orsaker att sluta så får jag hitta på några. Som att det är giftigt, skapar celluliter, ger ackne, är kristyren på limpan på min mage, att fiskarna i havet mår illa av det eller att den är starkt fördummande på dunkla sätt. Nej, jag ska sluta för att jag kan.

Ännu har jag bara druckigt en kopp te utan mina klick-klick, 2 per kopp och minst tre koppar om dagen… men inte alla dagar. Jag är inte beoende av te så vissa dagar kan jag glömma bort det om det finns alternativ. Så det där med att ha en nikotin-gen kan jag nog säga att jag inte har, inte heller koffein- eller tein-gener. Jag är bara beroende av mat och kärlek.

9 svar

  1. Jag är en stark förespråkare för att följa sitt hjärta och att livet är för kort för att inte tillåta sig lite vardagslyx. Så, honung i teet kanske? ;-) Kram

  2. Varm honung? Nää… jag föredrar iskallt vatten och honung på en tesked att slicka på:) Det har gått ganska bra utan mina klick-klick idag…jag undrar dock hur många muffins det krävs för att komma upp i samma söttma… *buuurp* ;)

  3. Kaffe utan socker är en självklarhet men te utan sött… bläk. Undrar varför det är så? Igår drack jag mitt fina gröna te med jasmin och mandarin så gott med honung i.
    Det finns så mycket jag borde sluta med att jag inte orkar tänka på det hela..
    Kram

  4. Precis samma för mig… kaffe med sött är bara äckligt. Men te utan sött smakar inget! Jag är inne på min tredje kopp utan klick-klick… *suckar uppgivet*
    Jasmin med mandarin låter gudagott! Jag dricker ett tråkigt svartvinbärste på jobbet… ska nog ta mig en promenad till skattekontoret och stanna till på min tebutik på vägen. Detta kräver nog ett got te för att lyckas.
    Min man peppar och säger att det kommer att bli bättre med tiden och att jag senasre ska tycka det är äckligt med sött te…. *skeptisk*

  5. Du klarar det! Det gjorde jag tillslut även om jag inte trodde det från början. Men jag hade förstås börjat ha mjölk i tet innan jag slutade med socker *ler*
    Nu tycker jag de är äckligt med socker i tet och honung lyckades aldrig ersätta sockret.
    Lycka till! :-)

  6. Nej, honung smakar ju ganska mycket och blir lätt kvalmigt. Mjölk är inte riktigt min grej, jag gillar det bara i kaffet och som chokladdryck då och då. Jag har faktiskt lite sug efter sött te.. det har varit mitt ”godis” så här på eftermiddagarna… och frukten glömde jag hemma idag, så jag längtar verkligen efter något sött nu. *suck*

  7. Du ska bara ha pytte lite mjölk i tet *längtar*

  8. …*harklar mig*… det slank ner en nubbe istället. Fick en chilli-honungs vodka av en vän för länge sedan så jag och min kollega tog oss en hutt innan vår ”minifirmafest” i kväll…:)

  9. Ha så trevligt!

    Go´kväll!

Kommentera

