Ost Or ”ost”

Hur illa låter det inte med en ”analog ost”? Jag blir svagt illamående av bara tanken på att det kan vara något annat än riven ost i en påse som ser ut att innehålla riven ost. Vad är det för fel på matindustrin egentligen när de prånglar på oss varor som bara är ruffel och båg? Nej, de ljuger för visso inte. Men om det ser ut som ost och marknadsförvillas som ost. Kan det då inte vara hyggligt av dem och leverera ost och inte något äckligt gegga som låter analt… Låter som att man inte håller sig riktigt frisk av att äta den.

Ramaskiret här om månaden över att crabbsticks inte är crabba… är ju också logisk att missuppfatta. De innehåller ju ingen krabba utan man får läsa i innehållsdeklarationen vad det är för slags rens de har bakat den av. För en västerlänning som mig är det en produkt som för mig acossieras med den särpräglade smak de har. – Inte crabba. Det finns ett fungerande synonymt namn; Surimisticks el. dyl.. Surimi betyder inget för mig utan kopplas till just dessa fiskmosiga rosa fryspinnar.

Nej matindustrin räknar iskallt med att vi ögnar snabbt igenom deras finstilta på förpackningen och allt för många av oss missar detaljer som just om halten av äkta vara. Man måste alltså läsa sig till i en liten text att det där rivet bara består av 70% ost… resten är något helt annat, gudarna vet vad. De är syniska och giriga.

För en tid sedan visade min man mig en annons där de sålde en slags köttprodukt med slogan; You can´t belive it´s not meat!  Mmmmums!

Önskas; rent mjöl i påsen, tack!

 

3 svar

  1. Den analoga osten (ja, herregud!) lär enligt livsmedelsverkets experter vara nyttigare än ost. Innehåller bara vegetabilskt fett, och det lär vara nyttigt.
    Jag vill ha cheddar!!!

  2. Ruskigt tycker jag som sällan köper den där färdigrivna utan rivet vanliga ostar när vi tröttnar på dem.

  3. Ja, men nyttigt och nyttigt…om jag vill ha fett så vill jag köpa det på burk/ask inte i en produkt som jag tror är ost. Enklare än så kan det inte bli.

Kommentera

