Vad är detta tro?

Hand 2008 PaljettenQ

Vad ser det ut som på bilden? Jag vore tacksam för en åsikt eller två. Jag hamnade i en diskussion idag om just denna bild… Vad håller handen i?

Idag har jag suttit i möte hela dagen, inte ens under lunchen hann vi tänka på annat än dagordning och jobb, så jag är rätt mör just nu. Ska bli mysigt att sjunka ner i soffan och se på film. The Invasion med Nicole Kidman och Daniel Craig. Får se hur många paljetter den får av mig. :)

Igår kom jag på att jag faktiskt också kan nämna filmer på min blogg som jag inte gillar .. så att jag inte bara strösslar paljetter på dem jag tycker om. För hur ofta ser man bara filmer som faller en på läppen? Det kanske är så att jag är fostrad att bara nämna det som är bra och tiga ihjäl det som är dåligt. ”- Släpp och gå vidare”.  En fras jag har mumlat för mig själv hela denna vecka.

11 svar

  1. Min första tanke är spagetti sen tänkte jag att det kunde vara garn. Undrar just om jag är ute och cyklar?
    Du får upplysa mig sen vad det var.
    Kram

  2. hmmm…hjärna?

    kanske när du satt på möte, så har ni en sån grej ”brainstorming”.

    nu är vi 2 som är ute och cyklar… *fniss

    kramisar,
    //chie
    http://pikitinianos.blogspot.com

  3. he he… det var en byggjobbare som sa att det såg ut som en skurtrasa… men jag får väl fundera vidare på det där :P

  4. Hm?
    Känner efter, och tycker det känns som bomullsgarn i handen. Rätt löst nystat, och som ger en extrem lust att klämma ihop, hårt.

  5. Min första association var till någon som kramar vatten ur en disktrasa.

  6. Tack jag förstår…
    Det är lustigt att man kan i ett tecknande själv se en sak men andra ser något helt annat. Och genom att så många ser textilt material så är det bara att böja sig för massans tolkning, jag ger er företräde:) Jag ska teckna om denna bild… så att det blir som jag vill ha den.
    Det var lera jag var ute efter men tänkte att det inte gör något om det är lite abstraherat och förvanskat… men men. Jag får göra om det hela.
    Tack för er hjälp.

  7. Jag tänkte på en utarbetad hjärna!!
    Bilden är bra illustrerad, blickfång

  8. Det här med att låta ”publiken” tolka dina verk kan ju bli ett rätt spännande projekt. Kul att se vilken betydelse som döljer sig i betraktarens öga.
    Skapandet som process i möte med publiken. Hur långt måste (och vill) konstnären kompromissa för att få publiken på det egna spåret? Typ.

  9. Min första tanke var en gammaldags disktrasa och den andra köttfärs. Lite morbidt va?

  10. Utarbetade hjärnor får det verkligen inte föreställa!! *Skrattar kallsvettigt* Så jag tackar ödmjukast för alla era tolkningar, så vet jag vad jag ska göra för att förbättra bilden!

    Jo, precis Sofia ; Om man målar en bild som jag vill ska föreställa en banan, men alla andra ser det som ett päron…Kan man då fortsätta och hävda att det är en banan? Har man inte misslyckats i sin kommunikation?
    Man kan ju säga att det var MENINGEN att det skulle föreställa en banan, men att man får vika sig för en allmän uppfattning.

    Det finns ett språkspel med givna regler och allmän överenskomelse… samma med bilder. Det handlar om att välja rätt språk för rätt publik. Just detta har jag nu fightas med då det gäller titeln till utställningen i Moskva. En svensk titel kanske inte ger samma ”tecken” (signaler) på ryska vid en direktöversättning.
    Jag ville att den ska heta; ”Avtryck”. Men genom översättningar och diskussioner med två tolkar och en ryss så kom jag fram till att
    ordet; ”neramb” funkar bättre (betyder; tryck, stämpel). Det är mycket intressant att finna ord och bilder som betyder samma för mig som personer ska läsa av dem.

    Just denna bild som jag har fått hjälp med ska signalera; en hand som håller i lera/skapande… jag har misslyckats och kommer att göra om den. För den ska vara med på en trycksak. Där har man inte utrymme för konstnärligfrihet… utan folk måste på ett ungefär fatta vad det ska föreställa utan att läsa en rubrik eller en text. Ju mindre bilden är desto tydligare måste signalen vara för att nå fram… sedan vet jag inte hur det funkar om man ser på det med PR-ögon.

    Tack alla:)

  11. Svar till Rizzlo:
    det morbida kanske kommer av historisk tolkning? Tex Alla lösa kroppdelar jag tecknar i vanliga fall…;) eler nåt sånt…*S*

Kommentera

