Kan själv!

Spaljé

Vad kan slå känslan av att bygga något själv? Varför köpa om man kan själv?

I helgen har vi varit uppe i stugan och vårstädat trädgården och jag råkade i min iver riva ner Kaprifolen som har växt långt upp över lidret. Det var dags att hålla den kort för en mer rik blommning. Man tager vad man haver, där av den robusta finishen. Spaljén är av 40 mm byggregel och något tunnare spikläkt. Den sitter fastspännd utan större arrangemang, den högra delen satte jag i en ”utifallspik” i takstolen. Jag vill kunna lyfta bort den om vi kommer så långt som att måla väggen om nått år.

Längst ut till höger satte vi en buske med Björnhallon. Det ska bli spännande att se om den trivs och ger bär. Tydligen ska den växa sig och bli över två meter hög! Denna helg som började i torsdags kväll till nu i måndags blev en underbar minisemester mitt i stressen. Får se om tanken klarnat när jag i morgon ska ta i tu med alla måsten igen.

Min man gav mig diagnosen; Måstestress. Jag började varje mening med att ”Jag måste….” så det var verkligen en tankeställare. Så bara det att observera mitt beteende gjorde mig lugnare. Jag återgick till att byta ut” Jag måste” till ”Jag ska”… så blev andetagen långsamma och lugna. Jag kan till och med visualisera lite ordning i kaoset. Det är nyttigt att ta ledigt!

5 svar

  1. Vad härligt det låter!
    Jag vill också åka till landet på minisemester. Nästa helg kan vi inte heller åka för då ska vi på kalas men sen så kan det bli flera dagar på torpet i och med klämmdagen efter första maj. :-)

  2. Eller kanske ännu bättre med ”jag vill”
    Vad det så rogivande ut.
    Ha det gott i solen

  3. Tack tjejer:)
    Jo, jag borde säga ”jag vill”, men då skulle jag nog ligga i sängen hela dagen och titta på SciFi, så det är bra att pressa sig en smula så att jag kommer i lite kläder och upptäcker skaparglädjen i snickarboa….*ler*

  4. Banne mig! Det var den snyggaste spaljé jag sett. Någonsin. Den vill jag se lajv. Snart. *ler*

  5. Tack! Jag tyckte ett tag att den var lite väl grov och robust, men den lär inte välta på ett tag. Påminner lite om prickar till sjöss *S* Men visst jag är nöjd, med tanke på att det var ett spontanbygge. Jag tycker de färdiga man kan köpa är så monzafula att jag inte vill spendera pengar på dem. Vi räknade lite på min spajé och gissar att den kostar är 200 kr, så det kan vara värt det att göra en egen. Den blir ju garanterat unik :)

Kommentera

