Kupa tankar på rad

Att blogga är en slags tankerensning, här lassar jag av det som inte kommer ut till lyssnande öron. I fredags for vi ut till stugan och datorn lämnades hemma. Planen var att att kliva upp på morgonen och bara gå in om det kurrade i magen eller när solen går ner. Så blev det.

När jag satt i potatislandet och rensade ogräs, vitsippor och maskrosor, kom jag på mig själv att jag satt och komponerade teckningar och text till blogginlägg. Som den naiva person jag ibland är  tänkte jag att jag kommer ihåg allt och att det bara är att kraffsa ner det på ett papper på kvällen. *tssssssss*. Visst. Sure Bernard. Det jag nu kan konstatera är att jag har satt många inlägg i potatislandet, men inget av det kommer väl att kunna skördas förrän till hösten för de är utom räckhåll just nu.

Jag tänkte dock på en rolig grej; Slangordet follis (folköl) är väldigt väl integregat i mitt vokabulär att det i min mening borde finnas med i SAOL. Jag kommer ihåg en gång då jag berättade för mina kollegor på brödjobbet att jag hade tagit ett par follisar i ateljén och de visste inte vad det var. En av dem gissade att det var någonslags portvin, en annan trodde det var något helt nytt och exotiskt. Det är lustigt att efter tio år i Uppsala ganska ofta får höra att jag fortfarande pratar norrländska och har mina, som de säger, märkliga uttryck. Själv tycker jag att min dialekt är slät som sammet. Dessutom anklagas jag för att låta som en ”nollåtta” när jag far uppåt landet. Dialektal rotlöshet råder.

När jag läser andra bloggar så har alla min rotlösa dialekt och har alla samma talfel som jag… ingen av er kan säga Rrrrrrrrrrrr. Världens inre röst är inte större än det jag hör i mitt eget huvud. Jag kan omöjligen föreställa mig hur en skånsk, småländsk, bleking, halländsk blogg låter. Det är en slags akilleshäl i mitt kunnande, jag är helt obevandrad på dialekter i södra Sverige. För mig är landet söder om Stockholms central ett enda Terra incognito.

Det landet jag kan tänka mig att bila runt i och utforska, har ju sett på TV att det är ett vackert land. Men det krävs att jag lägger upp en strategi, antingen åka runt utan att planera något och hoppas på det bästa, eller pricka in några väl valda måste-se-saker. Har ni några tips för någon som vill upptäcka södra Sverige?

5 svar

  1. Det här inlägget fick mig att humma igenkännande och fnissa lite både här och där. När det gäller follis så ser jag ut som ett vandrande frågetecken, har aldrig hört det ordet. Är det en dialektgrej eller?
    Sen undrar jag hur många bra inlägg jag har sovit bort, de kommer tankarna när jag borde sova och jag skriver i skallen allt vad jag kan och sen när jag vaknar är det tomt i bollen igen.
    Ibland är jag smart och skriver hastigt ned ett ord som ska få mig att minnas men det är ändå tomt i bollen när jag ser ordet. Då är det inte åldern i alla falla för du är väl en del år yngre än mig va? Håller tummarna.
    Det finns nog många ställen som andra kan skriva att du ska åka till men ta bara bilen och kör ner till Skåne. Underbart när hela världen öppnar upp sig och vidderna breder ut sig. Rapsfält som böljar och vallmon som bara vräker sin röda färg mot en när man kör. Jag skriver bara Skåne och för den delen Västkusten som också är underbar att åka till, ta ett fiskeläger i taget. Ät njut av salta vågor och underbara ställen.
    Kram

  2. Ja du min goda vän, för mig finns bara ett landskap söderut och det är en ö. Jag vet inte om du varit där som vuxen, men hos mig/oss finns alltid rum för dig att återupptäcka detta underbara, förtrollande, gränslösa, vackra, terapeutiska landskap som är Gotland.

    Mi casa, su casa!

  3. Jag har faktiskt inte varit dit sedan vi var barn. Jag har den sommaren i minnet och den värmer hjärtat gott. Jag var dock till Öland för nåt år sedan, det var väldigt exotiskt och en rolig vecka:)
    Tack för inbjudan:) Jag hoppas du har vägarna förbi mig i min stuga i sommar, välkommen!

  4. Om du får för dig att besöka Västergötland, då tänker jag närmast på Skara sommarland eller …. eh… ja, det var väl det som fanns här =)
    Nåväl, om du tänker ta dig neråt landet så vet du att kaffet står på här. Du är alltid välkommen!

  5. Oh, jag tackar det varmaste:) I Skara finns väl en köttbullefabrik också?

Kommentera

