Prickigt intresse

Jag har som funderat på det där med fräknar lite sedan det kom på tal här om dagen. Så jag har nu sökt lite info om dem på nätet och något av det första jag läste var på Wikipedia:

”Även om några personer tycker att fräknar är fula, finns det andra som tycker de är tilldragande; som extremt fall kan nämnas ”fräken-fetischister”, som fixerar sig inte bara på fräkniga kvinnor eller män utan även på fräknarnas plats på kroppen: kindfräknar, ryggfräknar, o.s.v.”

Lite lustigt att de kategoriserade tyckandet mellan ”tycka fult”  och ”tycka fetischistiskt”   att tycka att de bara är vackra rätt och slätt dras ut till sin spets.

öga med prickMelaninet som är en pigment som finns i bland annat i huden och i iris fick mig att utropa; Ha, jag sa ju det!! Men utropet missade målet då ingen hörde. Jag har en rödbrun prick på mitt annars så festligt gråblått öga som ingen annan än jag själv tycks se. Men jag har ju mina teorier att den pricken har rymt från de andra fräknarna då den är precis lika stor. Melanocyterna är de receptorer som hyser melaninet och det är framför allt unga människor som har fräknar. Mindre vanligt hos vuxna och sällsynt om inte obefintligt hos spädbarn då de kommer fram av exponering av sol.

”- Oj , jag tror ni träffades av en intressepil i ögat!” (eller hur?)

Prickar är fina. Punkt slut.

 

7 svar

  1. Instämmer! Mina fräknar verkar ha bleknat men jag har fräkniga söner :-)

    God Natt!

  2. Fräken-fetischister?! Nån sån har jag aldrig träffat, trots att jag har tusentals (har iofs aldrig räknat) prickar att erbjuda.

    Jag gillar prickar. Helst svarta på vit bakgrund. Bruna prickar på vårblek hud är jag däremot inte så förtjust i – när de sitter på mej. Fast de på nosen är rätt söta. :-)

  3. Ja dessa fetischister va?
    Från ett pigment till ett annat:
    Min frisör berättade att de röda pigmentet (då man färgar håret) är så pass små att det tar längre tid för dem att tränga in i håret och trillar av snabbast av alla pigment…. det kom på tal då jag sa att jag börjar bli gråhårig eftersom det röda inte fastnar så lätt vid tinningarna.
    Jag befarar att jag snart får ändra hårfärg så att jag inte ser ut som en rödrynkig kulturarbetare med grårandig utväxt…*hurvas*

  4. Nej, fräknarna har inte blivit färre genom åren…De har snarare spridit sig till helt nya och oväntade kroppsdelar. Men jag håller med om att prickar är fina. Jag tycker dessutom att de skänker oss fräkniga en viss ungdomlig fräschör och till viss del även en illusion av att vi är vänligt sinnade. Jag tror Pippi har satt sina spår hos svensken! :-)

  5. Lite llustigt att mina närmaste vänner genom åren har alla massa fräknar:)

  6. Klart tänkvärt…
    Du är väl inte en sån där fetischist? *lol*

  7. :lol: skulle det förstås vara.

Kommentera

