Magisk trädgård

derek-jarmans-tradgard-2008derek-jarmans-bok-baksidan

Så här på våren när trädgården fattas sin grönska och allt bråte står som maskrosor och deklararer sin närvaro brukar jag ta fram en av mina favorit böcker. Derek Jarmans Trädgård (med fotografier av Howard Sooley) utgiven av MAX Ström bokförlag. Den är en sann inspirationskälla och har fått mig att förtollas av bilderna i boken flera gånger. Samlandets mani beskrivs och smittar av sig på ett fint sätt. Hans trädgård väcker lusten till att öppna ögonen och se på saker på nya sätt.

På något sätt känns det som att han med hjälp av sin trädgård fick ett nytt synsätt på livet och dess förgänglighet. Han lånade naturen och skapade mer en tillfällig tanke än ett monument till eftervärlden. Med stor närvaro och hängivenhet får vi i boken följa hans växtverk vid PROSPECT COTTAGE, det svarta huset som har ett kärnkraftverk som närmsta granne.

paljettpaljettpaljettpaljettpaljett 

(den får givetvis fem paljetter av fem möjliga då jag älskar boken så mycket.)

2 svar

  1. Så förunderligt. I går plockade jag fram en bok ut bokhyllan. Lite på måfå. Gissa vilken?

    Växtverk, mitt älsklingsord för dagen! Snor jag direkt till min samling.

  2. Varsågod vännen:)

Kommentera

