Sprucken tanke blev bok

 

Min bok Omslag 2008 PaljettenQ

 

 

 

 

 

 

 

Istället för att deklarera började jag städa lite i bokhyllan på jobbet. Jag hittade denna, min egenhändigt skrivna och tryckta bok. Jag har tryckt omslaget som är i textil och texten i boken är tryckt med blytyper. Därför är denna bok lite blurrig då tryckpressen och typerna var gamla och nötta. Men det är en skön känsla att med ”båten” i handen lägga typerna i spegvänd ordning och lägga över dem på bädden. Valsarna infärgas med en seg trycksvärta och får snurra ut färgen så att den blir jämn innan man får med ett ”katschjonkatitjongk” veva valsarna över högtrycksbädden med typerna.

Bok bild Perspektiv 2008 PaljettenQ

Bok text Perspektiv 2008 PaljettenQ

Min vän Sofia frågade om jag har ett sexordspoesi som beskriver mig och min omvärld bäst. Då kan denna vara mitt bidrag: ”Charmlösa perspektiv hånlog där på avstånd.” Läs mer om detta på Ditt liv på 6 ord.

Bok bil Andetag 2008 PaljettenQ

bok text Andetag 2008 PaljettenQ

Bilderna är koppargrafiska tryck. De är i huvudsak etsade, men det ser ut att vara lite torrnål på vissa bilder. När jag var yngre skrev jag en hel del poesi och nu idag undrar jag var den lusten och drivkraften har tagit vägen. Men åandra sidan minns jag att jag inte tog mitt skrivande på allvar. Hummm, det gör jag inte idag heller när jag tänker efter. Jag har alltid tyckt att det skrivna ordet är ett komplicerat väsen som krånglar och är svårbegripligt, en massa regler och strängare tolkningar som inte har samma frihet som bilder

Bok text Tröjan 2008 PaljettenQ Bok bild Tröjan 2008 PaljettenQ

Jag blev glad när jag fann denna bok som bara finns i ett enda exemplar. Vid senare tillfällen har jag gjort böcker där jag även har gjort pappret själv, med skinnrygg och fransk bindning! En av dem var tänkt att den skulle bli min skissbok men jag nämns inte rita i den då den är allt för exlusiv. Vita papprets skräck blev allt för stor så jag ritar och skissar mest på vanliga kontorspapper. De geniala idéerna får hellre smyga sig på mig än att skissboken kräver de av mig.

 

14 svar

  1. Vacker bok. Här är mitt sexordsbidrag:

    Självbilden; frihet och äventyr, viddernas man.

  2. *ler*…kommer att tänka på självbild och objektivbild… hur andra ser på en själv. Det är ju ofta inte alltid de stämmer överrens. Roligt att du som för mig är en okänd person målas upp för mitt inre med de sex ord du delade med dig. Gröna kläder, ljung och triangiakök är dina attribut i den bilden. :)

  3. När du var yngre skrev du poesi-vad gör du nu?Söt bok.Deltar med orden=skrivande,slarvig´poet-redan vit hårig!Tror att du hittar tillbaka till orden, se boken som ett tecken på det!MVH Gladiatan

  4. Men. Du är ju poet!!!
    Fast det visste jag förstås redan.
    Har för mig att jag också tryckte en bok, med nån drömbild. Pretto värre, tror jag.

  5. Kul att du Gladiatan deltog med orden:) Du borde lämna dem till bloggen jag har länkat till: Bloggen – ditt liv med sex ord. (se i mitt inlägg)

    Numera ägnar jag mig åt bilder mest… rumslig gestaltning och så vidare.

    Sofia: var har du din bok? Jag minns att du gjorde en men det vore kul att se den igen!

  6. positiv autims
    kärleksfull och mätt
    komplex

  7. Nawww, *vackert*

    Jag vill återigen uppmana er att lämna era bidrag till bloggen jag har länkat till :) vill ju att fler ska ta del av era livsbeskrivningar.

  8. Åh. nu blir jag glad, du skrev/skriver underbart. Har några av mina gamla dikter upplagda på bloggen, men det var nog nått år sen jag skrev nått nytt.

    Du är jätteduktig, jag hoppas att du VET det.

  9. Shit vad duktig du är…

  10. långsamt
    långsamt
    tappar tiden

    våra andetag

    – hur vackert som helst!!!

  11. …Äscha…..

    (tack) :)

  12. […] i Umeå. Må alla exemplar ha vittrat sönder! Annars har jag ju gjort tappra förök att fylla en egenhändigt gjord bok som bara trycktes i ett enda exlusivt […]

  13. Din blogg är f*ing adventskalendern, vet du det Paljetten! Jag förundras och förtrollas lite varje gång.TACK.

  14. *rodnar*…roligt att du tycker det.
    Ditt beröm smakar kaffegrädde, *lapar i mig*

Kommentera

