Street Kings

En oborstad Keanu Reeves, en mörk värld med giriga och korrupta snutar och många puffror. Det blir en film med många lik och svårdomar. Från ruta ett jagas en ärkeskurk och ruta efter ruta skjuts de ner i hierarkisk ordning det blir bara etter värre. Tom Ludlow (Reeves) en snut med låg moralisk tröskel, en ”gunman” som har inofficiell ”rätt” att döda samhällets bottenskrap.

Han gör det ingen annan gör – han åker på uppdrag med planen att släcka liv. Påhejad av sin chef som är tacksam över att någon i hans specialstyrka tar sig an skitjobbet. Filmen visar hans moraliska omvandling eller kanske mer en gränsdragning… från att naivt ha mördat misstänkta utan att tänka efter (det var ju en order) till att vakna upp och upptäcka att han är ett verktyg för en större ondska. Senare i filmen visar han klart och tydligt att han allt mer tänker först och skjuter sen.

På sätt och vis gillade jag handlingen då jag stundom trillade in i den helt okritiskt men så bubblade det upp några suckar, då en och annan löjlig filmfloskel dök upp. Vissa överspel och manusskrivningar på näsan gjorde att jag pillade bort ett par paljetter från mitt omdömme.

paljettpaljett (2 av 5 möjliga, det vill säga ganska ok)

 

2 svar

  1. Herregud, nu har jag suttit här så länge och läst att jag blivit sen till förfesten. Jag som inte ens hunnit in i duschen…
    jag får skita i att platta håret…

    Jaja, det var värt det =)

  2. HA HA HA…Ha det så roligt på festen!
    *kram*

Kommentera

