Situationskonst

Tänk dig regntunga moln, himlen är grafitgrå. Solen skiner. Du ser en våt regnfläck dyka upp på en gatusten. Det trillar dit ännu en till alldelens bredvid. En till… och en till, de träffar stenen med resoluta plask. De träffar den med allt tätare och snabbare intervall. Stenen blir prickig och till slut börjar de hopa sig och förtätas till mörka små innanhav.

Till slut kan du se att den sista ljusa torra ön försvinna och regnet har tagit över helt. Verket blir plötsligt monokrom och överarbetad… Den återtar sin riktiga plats i världen, den blir en våt sten och inget annat. Ibland är en sten en sten.

Det är som att se en Yayio Kusama skapas a´naturelle, en skönare Jackson Pollock :)

5 svar

  1. hmm…du, det var konst som Blommaland gillar! varför är det så? prickar o färger o blommor…bör jag söka hjälp eller skall jag bara njuta av det?

  2. Hm konstvärlden…har ett eget språk som jag inte känner mig hemma med. Vad betyder monokrom?
    Men den blöta stenen den ser jag framför mig…

  3. Blomman; Javisst är naturens kreativitet vacker?! Du kanske skulle gilla Yoko Onos bok ”Grapefruit” – djävulskt vacker!

    Livsglimten: Monokrom = enfärgad :) Men även en sten har många färger om man undersöker dem lite mer noga…*L* . Språket inom konsten är egentligen inte mer komplicerad än inom andra brancher… jag skulle nog knorra oförstående om jag hamnade i en bilverkstad eller en bank.

    Det som är lite kul är just att det finns ord som alla känner till men inte vet att det finns en motsats… tex ordet Transparant… typ alla vet att det betyder genomskinlig. Dess motsats heter Opak, och betyder då med andra ord; heltäckande.

    Jag tycker det är buskul med nyfunna ord :D

  4. Åh vad jag ÄLSKAR hur din formulerar dig. Och ja, jag har bredband också =D

  5. växte just en centimeter:)

Kommentera

