Djuriskt värre

Sofia har i sin blogg berättat att hon och hennes arbetskamrater har röstat fram vilket djur de alla liknar. Hon själv fick en ekorre som sitt djur-alias:

Idag insåg jag att det stämmer. Jag samlar nämligen. På fakta. Älskar att göra research. Leta efter information. Sen uppstår problemet. Kraften räcker inte till att sammanställa fakta, skapa syntesen. Kanske för att jag glömt i vilket träd jag gömt den?

Jag kan hålla med om att det är ett passande djur för henne då hon är energisk, vacker, snabb, intelligent och en samlare.

En annan kvinna i hennes arbetsgrupp blev utnämnd till en Tofsvipa. Sofia utnämnde mig till en Vallhund. Vilket jag ibland har beskrivit mig som när jag i lite större sällskap av vänner vallar in flocken så att ingen hamnar utanför. Flåsa kan jag, dregglar gör jag vid anblicken av mat, jag rör på tassarna när jag sover och älskar att bli kliad på magen. Tja, funkar det för er så funkar det för mig.

Vilket djur är du?

15 svar

  1. Jag vet inte vilket djur jag personligen är, men mitt totem (om jag hade varit indian) är älg. Det är ett manligt totem som står för stolthet, styrka, framkomlighet genom svåra områden i livet, stark sexualitet och oberoende. Hur vet jag att det är mitt totem? Låt oss säga att min terapeut jobbar lite annorlunda…*s*

  2. Hummm…. men är inte en älgko framkomlig, ståtlig, stark, oberoende och sexuell? Du sa att du har en femtio besök kvar hos den där terapeuten? Klar lagom till älgjakten? *s*
    Totem var faktiskt det ord jag sökte när jag skrev inlägget… men jag har en hjärna som tänker rätt snävt just nu. Så jag tackar dig för ordet:)

    Idag har jag varit en ilsk Tasmansk pungdjävul… det tog mig 45 minuter att skriva ut ett papper igår och idag funkade det inte alls. Så jag ville faktiskt slänga ut skrivaren genom fönstret. -Grrrrrrrr!
    Tack Sofia för hjälpen!
    Tack Caprica för nyinstallationen:)

  3. Oklart hur genuskorrekta shamanerna var när det begavs sig, men rådjur anses vara ett kvinnligt totem och står för oskyldighet, offervilja till andras förmån och skönhet…Jag är tacksam för mitt manliga totem om det är vad det kvinnliga står för! Jag har för övrigt avverkat 32 av mina 50 besök, så jo, jag står nog redo till älgjakten. *s*

  4. *visslar till*… inte ens ledigt i sommar?

    …det där med offerviljan till andras förmån…fan, jag blir irriterad!

    Ett tanke språng väldigt långt bort: Men ändå lite pang pang (med tanke på höstjakt)
    Varför är då så många män så o-egoistiska (alturistiska) att de går ut i krig, de offrar sig för samhällets vilja. En riktig egoist torde ju stanna hemma med familj och vänner för att ta en öl på Puben? Hur funkar det där egentligen?

  5. Sitter och skrattar, frågar min man vad jag skulle vara för sorts djur? Han tycker att det skulle vara ett intensivt djur som en iller eller så…
    I alla fall när jag var frisk… ha ha
    Kram knasboll

  6. Jag tror inte att soldater är altruistiska. Jag tror att det är ett patriarkalt arv att män skall strida för att försvara kung och fosterland. Man (män) har någon förvirrad uppfattning om att gå i krig är höjden av maskulinitet och att det bevisar mod och styrka. Ännu idag är värnplikten allmän endast för män, kvinnor för söka särskilt om de vill göra värnplikten. Ser man på USA där man värvar soldater till Irak, vart vänder man sig då? Jo, man vänder sig till områden där utbildningsnivån är låg och där patriotismen flödar. Man skickar puckon för de är de enda män som säger frivilligt ja, det handlar inte om altruism, det handlar om brist på insikt och kunskap om vad det är man säger ja till.

  7. *S*…nähä? Nej jag vet ju att det inte är alturistiskt.. men jag bara spånar på om det finns någon som helst större nytta med att vara ego…*L* DEt är en slags kollektiv dumhet som gör att folk går ut på slagfältet… något annat kan jag inte komma på.

  8. Livsglimten: (Ah…du ledde oss tillbaka till ämnet, tack!)

    Iller säger du? de är ju fina, samtidigt som de är rovdjur med en slug blick.. mycket intressant!

  9. Har funderat ett tag men jag tror jag kan likna mig vid en katt.
    Lite loj, gillar att ta det lugnt men kan få egergiryck och då gäller det att hänga med. :-)

    Dessutom vem kan ser mer förorättad än en katt? Jag känner mig väldigt förorättad just nu av något utanför blogg-världen.

  10. Är det någon specifik ras eller en vanlig ”bondkatt” du tänker på?

    Ooooja, att katter kan se förorättade ut! Det är hemkst att deras minspel oftast pendlar mellan ju skepsis och förorätt *S*
    Men jag hoppas du snart kommer till ett mer nöjsamt leende;)

  11. *Rodnar kraftigt* Energisk, vacker, snabb och intelligent. Akta, jag kan ju bli stor på mig! :-)
    Tack, det var för gulligt!

    Gissa vilket djur jag tänkte på i andra hand när jag kom fram till vallhunden. En tasmansk djävul!! Inte så mycket för att de blir så ilskna, utan för att de faktiskt vågar visa det. De är liksom lika underbart raka och ärliga som du. Men sen kom jag på att de är alldeles för rultiga… det är inte du.

  12. Nja. jag är inte någon snoffig raskatt i alla fall ;-)

  13. Rizzlo:
    Inte?
    Förr i tiden, innan girighet och pengamanin gjorde raskatter konstiga så var Siamesiska katter fina och utstrålade en viss pondus. *tycker*
    De där som ser ut som små leoparder då?…. äsch… jag som skyr katter ska nog inte bege mig in i ämnet. *S*

    Sofia: Ha ha ha ha… rultig? – kan bli, kan bli…;) Det där med rak och öppen, att våga visa känslor kan faktiskt vara en nackdel. Jag övar på att ta djupa andetag och räkna till tre innan jag låter reaktionen välla över mig. Om vi inte skulle ha djur som totem så skulle kanske ”en öppen bok” passa mig? *S*

  14. Huh, vad är det för fel på katter? *ser förnärmad ut och går iväg med nosen och svansen högt i vädret*

    :-D

  15. Nawww……*kliar under hakan*
    Ha en skön helg i stugan!
    *kram*
    :)

Kommentera

