Statens konst – molnfritt?

Statenskonstråd katalog nr 37 2007 

Varje år kommer Statens Konstråds katalog över inköpta offentliga verk. Den är lika efterlängtad som IKEA-katalogen för mig. När jag bläddrar i årets katalog (nr 37) bläddrar jag med drömmande fingrar. ”Om jag fick äga vilket verk som helst ur katalogen skulle jag välja…” 

Utan tvekan skulle jag välja verket Silverraster av Hanna Stahle och Mårten Medbo, men jag skulle kanske inte välja muren den är uppsatt på. Om jag fick det vill säga. För vem vill ha en fängelsemur hemma? Molnen består av 10 000 blankpolerade metallplattor i olika storlekar och genom rastereffekten blir bilden av moln tydlig. De speglar dessutom himlen och omgivningen utanför anstalten i Sala. När man vandrar förbi den förändras speglingarna. Jag gillar detta verk, den berör och får en att stanna till och tänka efter, detta är bra konst!

Silverraster offentlig utsmyckning 2008

Man kan ju konstarera att detta verk förskönar muren för den som har frihet och alla möjligheter att skåda moln på drift varhelst i världen. Medan de som är på insidan får se något helt annat, men det förtäljer inte denna katalog. Som tröst kan man kanske se det som Love Jönsson som har skrivit texten till verket i katalogen säger att : ”En mur skiljer dem som befinner sig på insidan från oss på utsidan, men vi delar ändå samma himmel.”

 

6 svar

  1. Hej!!
    Jag måste hålla med dig, vilken vacker mur, för att vara mur alltså!!
    Visst är det roligt att vi har gemensamma vänner och visst vr det så att du o jag träffades på min blogg först?? Sista tiden har jag inte varit någon flitig besökare precis, men ska bli bättre…lovar!! Kram o God natt MM

  2. jo, du har rätt.. jag hade min fösta blogg på Bloggspace men jag fick frispel varje gång det inte gick att logga in så jag flyttade hit. Vilket jag är jätteglad över. Jag kan inte påstå att jag är så flitig jag heller *L*

  3. En sådan härlig murkonst. Den blev jag glad av.
    Ha det gott! /Katrin

  4. Kanske vi ska göra ett studiebesök? En utflykt till Sala vore väl trevligt, med familj. Öven om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle tycka att utflyktsmålet (fängelse) inte är fullt normalt. :-)

  5. Duuu? Ingen dålig idé! Vi kunde ju göra en utflykt efter det 9e juni, som en belöning efter att jag har lämnat in skissförslaget till landstinget? A vill se silvergruvan och finns där annat kul att se tro?

  6. Ibland har jag mina ljusa stunder, eller hur!
    Vi bestämmer genast att denna resa ska bli verklighet.
    Appropå dejter – hur ser det ut för dig när Skelleftebrudarna ramlar in? 7-8 juni…

Kommentera

