Paljettens färgspektrum, inget bling-bling.

De starkaste färgmakörerna har denna helg varit:

Lindormsgrön: Vi har målat om sovrummet i denna kulör som mobbades i skolan för sitt konstiga namn. Jag tror den byter namn då den fyller arton till Ljus-grågrön. Jag skulle förstå Lindblomsgrön…men en Lindorm? Nåja, rummet blev vacker som i en inredningstidning.

Vit: VAD I HELVETET ÄR DET DÄR? DET SNÖAR JU!!! Snöflingorna dalade ner stora som pocketböcker, men som tur är fick vi inte lika mycket som de i Dalarna. Helgens lästa pocket har varit Charles Bukowskijs diktsamling med det krångliga namnet; Dikter till de döende vilsna och de döende veka stolta och sköna.  Jag gillar den boken och kontrar med en hastig tanke; Det kanske gömmer sig en fin Stilton bakom denna flensost? För han är verkligen bitvis äcklig.

Som i dikten då han säljer sin kvinna till en hel brandstation och sedan bjuder henne på krogen och hon reagerar med; Ohhh, du har pengar? Dikten har flera dimensioner av ”det jag inget vet om mår jag inte dåligt av”, en slags ömsesidigt ”inte-se-syndrom”. Däri går att läsa både kritik men också individualistiskt ansvarstagande till det extrema att det blir bisarrt och luttrat på samma gång. Misär och beroendeställning blir en marknadsekonomi in absurdum.  En annan mer kort och kärnfull dikt är denna:

KONST

allteftersom

gnistan

falnar

blir

formen

synlig.

(Bukowskij) Han var en klok snuskgubbe! (Han får tre paljetter av fem möjliga)

Brun: mina fingrar blev först gröna sedan bruna då jag grävde upp lite ogräs, jag visste inte att det skulle tränga in sig till benet, det gick banne mig inte bort.

Slamgrön: Gysinge centrum för byggnadsvård. Hur inspirerande som helst att besöka deras butik och titta runt på deras visningshus. Jag kan till och med överväga att ligga en vecka på köksgolvet och schablonmåla det i svart och grått på trä. Tänker mig det som ett substitut för mattor som är jobbiga att hålla rena. De har dessutom en produktkatalog som är något utöver det vanliga. Den är som en handbok och har massor av tips till den ohändige som vill flytta tummen ut till kanten. Sällan blir jag villig att betala 99 kr för reklam, men ibland måste man få göra undantag. Vår melodi är kanske inte att måla med linoljefärg, vi köper äkta akrylat istället och rollar! – De på Gysinge hatar verkligen rollermålade väggar. Vi anser att även det blir antikt med tiden…*S*

5 svar

  1. Åh, ett besök på Gysinge skulle jag vilja göra. Tyvärr är det åt fel håll i landet i förhållande till torpet. Fast torpet får jag nog glömma ett antal veckor framöver i alla fall.
    Hoppas din helg var skön!

  2. Enligt företaget så är det ”bara” 2 timmar från Stockholm dit…*S*. Deras målgrupp är en förmögen kultursnobb. För vem betalar 560 kr för en kopia av en lysnknapp/strömbrytare?
    Jag är för snål för att följa deras råd och köpa deras varor men jag snor gärna inspiration :)
    Det var jätte skönt i helgen!

  3. Nej, jag är nog också för snål :-)
    Men lite idéer kan man ju få som du säger. Sen köper man grejorna på loppis för nästan ingenting!

  4. Nej men, heter det verkligen lindormsgrönt? Det är väl inte borstspindlar som spökar igen. :-P

    Centrum för byggnadsvård är så trevligt och inspirerande. Men efter ett tag brukar jag få rysningar av fundamentalismen. Fram för mer rollermålade väggar! Fast numer tapetserar vi bara – tapeter är bättre på att dölja skavanker i underarbetet!

  5. Ja, i handboken rekommenderar de att ” på stora ytor kan man använda roller men då bör man låta en annan person gå efter med en pensel för att stryka ut de där rollerspåren” …. vad fan, ge sig! *suckar*
    Nästa helg ska jag titta efter om den verkligen hette Lindormsgrön… Min ”korre” har nog fel på minnet ;)

    BTW Korre är en antik skulptur som står rakt upp (kvinna) med ena foten framför den andra med armarna avslappnat längst sidorna. Den med armarna ovanför huvudet hette något annat men det har jag glömt bort vad hon hette. Kommer förmodligen leta efter henne hela dagen idag…*S*

Kommentera

