En gång finne- alltid finne

Nu är det dags att lämna in ansökningen för tidigare finska medborgare som har har förlorat den och vill återta sitt medborgarskap, dubbelt medborgarskap. Fram till den 2 juni har man på sig. På Finska ambassadens hemsida kan man ladda ner blanketter och få information om hur man gör. Det kostar 240 euro.

Jag bytte medborgarskap då jag satt och väntade på att med spänning få rösta för första gången i Svenska rikstadsvalet och blev besviken på att jag bara fick rösta i kommunalvalet. Jag ville påverka mer! Jag fick dock rösta på vilken presidentkandidat i Finland, vilket jag inte alls kände mig redo att göra. Det var ett utanförskap jag inte alls ville foga mig efter. Men det där att avsäga sig det finska medborgarskapet var tungt. Det är en del av min identitet. Jag är och har alltid varit finne-svenne.

Så nu har jag letat upp mina tidigare pass och hittat mitt finska personnummer och har fyllt i blanketten, nu är det bara att lämna in den. Nu brinner det i knutarna, dags att göra något åt saken!

Undrar just om det kommer att bildas en lång ringlande kö vid ambassaden, eller är det bara jag som kommer på att lämna in ansökan i sista sekunden?

8 svar

  1. Jag tror att du kommer vara ganska ensam. Mer i ärlighetens namn är jag ingen expert ;) Dock väldigt kul att du tar tag i det!!

  2. *S*…med tanke på att över 12000 har ansökt/anmält sig så tror jag att det kommer att finnas fler eftersläntrare än jag där. men det är bara en misstanke jag har:)

  3. Onekligen undrar man hur många finnnar som avsagt sig sitt medborgarskap i Finland totalt sett och den stora frågan är ju varför? Att få rösta ja, det kan man ju tänka sig känns viktigt, men ärligt talat, finns det inga soffliggande icke-röstande finnar i Sverige? Jag minns ett ynkligt och i efterhand tämligen patetiskt första-maj-tåg genom byn som utgick ifrån Unga Örnars lokal på berget och tog sig till brottarkojan. (Om man inte är uppväxt där låter detta helt galet, jag inser det….) Är 12000 en normal siffra per år eller är det exceptionellt många/få i år? Svar till undrade svenne

  4. Uppgifterna hittar man på finska migrationsverkets hemsida… Där kan man läsa att det hittills handlar om en 12000 anmälan/ansökningar som har nyttjat chansen att åtarta sitt finska medborgarskap sedan 2003.
    Det var dyrare att få sin anmälan behandlad i början men de har nu sänkt priset… frågan är slumpas de bort sista dagen? För två tusen kronor kan vara en övermäktig summa för endel.

    Så du har rätt, det är inte så många som bryr sig om detta. Min bror t.ex. var helt oförstående när jag frågade honom om han ska anmäla sig. Han bor och jobbar en hel del i Finland.
    Man får ha i åtanke att det inte bara är svenska medborgare som anmäler att de vill ha tillbaka förlorat medborgarskap utan även före detta finnar som idag är av annan nationalitet.

    1a majtåget du nämner minns jag nog… för det var kanske det första och enda majtåg som har vandrats i byn? *S* I mina ögon var det rätt många deltagare med tanke på att det totalt bodde ca 500 personer där… då är ju 30 pers ganska många?

    Jag kan ju alltid raportera om hur det var att lämna in anmälan på Finska ambassaden (fredag). Det ska bli spännande!

  5. 240 euro?

  6. tja…drygt 2000 kr…en glöm inte att finnarna har euro :)

  7. Jo tack, jag vet.. tänkte mest på att det var lite dyrt. Eller?

  8. Jo, det är dyrt… men det får det lov att vara värt. Det är ju inte så många gånger per liv man gör en sak som detta. :)

Kommentera

