Graffiti lyser upp skymningslandet

Bloggaren Opassande skrev i ett inlägg; Kan konst verkligen vara “olaglig” i ordets rätta bemärkelse? 

Det fick mig att börja fundera lite och jag svarade: (beklagar längden på mitt tänkande, men det är ett rätt intressant ämne)

Det finns massor av exempel, helt spontant tänker jag på:

Lars Vilks som byggde en skulptur vid havet på allmän plats och vilka rättsliga påföljder det blev, jättemånga turer i rätten. Rondellhunden är väl ännu ett bra exempel på din fråga…

Banksy är ett graffiti- “märke” bestående av en eller flera personer som olagligt pryder städer med spraykonst. Googla gärna på dem för det finns en hel del roligt att se, även på youtube. De har också hängt upp sina egna tavlor /konst på museer utan att be om lov. Om det är kriminellt är väl att ta i men de fifflar med historisk autensitet. :)

Ingrid Erikson gjorde en hembränningsapparat på ett galleri i Stockholm, det fick hon betala böter för.

Björn Carnemalm gjorde en fontän med sprit, den luktade mest illa… men ej bedömdes ej som olaglig.

Pål Hollender gjorde en knarkhög där folk anonymt kunde lämna in vitt preparat för “makulering”.. vet ej om det gav rättsliga påföljder men indirekt vore det väl kriminellt om man kunde ha påvisat droger i den högen?

En annan konstnär i (jag tror det var) syd Amerika, tog en herrelös hund och band fast den i en löplina och lät den svälta ihjäl. Sedan visade han upp kadavret… om detta är sant vet jag ej. Det gav iaf reaktioner av det negativa slaget och protestlistor cirkulerade på nätet.

En annan konstnär “köpte” en by i Afrika. Han lovade dem guld och gröna skogar om de bytte personnamn (till konstnärens namn som jag nu har förträngt) och döpte om byn till konstnärens namn. Men han var visst så cynisk/girig att byborna i slutändan kände sig lurade. *häpp*

Det finns mycket exempel på kriminell konst …eller konst som gränsar till det moraliskt förkastliga.
Pudeln i kärnan och kardemumman på moset är; Får man göra vad man vill i konstens namn? Blir det bra konst bara för att det provocerar och belyser ett problem? Visst det kan vara bra att konst tar upp frågor och får oss att reagera och tänka till. Men jag anser att allt behöver inte visas i praktiken, jag kan lära mig dels av andras misstag men också genom inlevelse.

Men däremot kan konsten “trickfilma” så att säga, iscensätta en kriminell handling utan att för den delen vara riktig. Se på filmkonst och litteratur, där leker artisterna en “tänk om händelse”. Där finns också en större tolerans mot fläskiga seriemord, tortyr och smaskiga övertramp till den breda stigen som leder till lagbrott. Själva filmen och boken är inte olaglig bara handlingen i dem (men sådanna exempel finns naturligtvis också).
Bildkonsten har ett ok att bära. Den sk. fina kulturen har extremt mycket tradition och stelt tänkande att bära omkring på… trögheten ökar av att allmänbildningen knappast växer eller hänger med utvecklingen när de nu snålar in på bild/konstutbildningen i grundskolan. Det är som att konsten tappade status någon gång på 60talet och separerades från samhället.
Man kan ju höra: “- Åhå, vad tokigt han målade den där Picasso, Vilken stolle!” Som om det inte har hänt något sedan dess?!
Det är ju inte allt för många som vet att videokonstens begynnelse var någon gång i slutet av 50 i början av 60talet. Det är inte alls konstig konst att det idag produceras så mycket konstfilmer.

Bland annat nätet gör att konsten återigen får fotfäste och en ny postrenässans är kommen! Det är lättare att revoltera med ett språk som inte tillhör etablissemanget och då passar väl konsten bra kan man tänka sig. *hoppas*

Grunden till frågan kom från att en person i sin tur frågade om upphovsrätten för grafitti… Vilket är för mig en befängd tanke. Graffiti är i mitt tyckande bara graffiti om den är olaglig, ej ett beställt eller frivilligt uppfört verk på tillåten plats. Annars kommer benämningen graffiti att handla om en konstmässigt utförd teknik, som oljemålning, silkscreen, fotografi osv. Graffiti är kanske en konstform som ännu inte har fått ett etablerat lingo, där man skiljer på själva ismen från tekniken. Med tanke på att graffiti har högst varierat uttryck mellan de olika konstnärer som målar/sprayar så finns det ganska säkert många olika genrer och ”skolor”.

Jag är själv helt oskolad i denna konstform men jag kan med mitt oskolade öga både hylla och fördömma grafitti efter eget estetiskt tyckande vad som är tilltalande eller ej. Det finns både bra och sämre graffiti och det är kanske är först och främst den dåligt (otränade) utförda grafittin som får allmänheten att reagera med ilska och spe. Det är nog det att graffitiskonstnären tar sig friheter utöver det gängse normer vi har som retar oss andra. De tar egoistisk plats och med allt för ofta ganska ogenomtänkta idér och åsikter tränger de på oss utan att vara inbjudna. Faktiskt värre än reklam. Reklam byts trots allt ut och bekostas av företagen som pepprar oss med sina budskap ofta, dessutom i strikt kontrollerade reklamplatser*.

Graffitikonstnärer skiter (ofta) i att det är andra som får städa upp och ofta får vi som tittar stå ut med dåligt hantverk. Bra graffiti är bra konst och oftast har den då också hamnat på en bra olaglig plats eller för alldel laglig med lite tur**. Svårare än så är det inte. Dålig graffiti vill jag jämföra med en dålig trubadur på puben, den skrålar illa!

* Jag själv gottar mig åt att det kostar skjortan med reklam och jag sedan medvetet undviker att konsumera just den för tillfället hatade produkten… så långt jag kan. Reklamen påminner mig om vad jag ska undvika. Colgate en vecka Pepsi en annan. Ombytlighet är min last.
** Om den målas på en tillåten plats, kan det då kallas grafitti? 
8 svar

  1. graffiti, heter det.

  2. Ha ha ha…hum, tack…jag ändrar det på en gång!
    Antar att du läste bara rubriken annars innehåller texten i sig en handfull felstavade grafitti…*S*
    Jag brukar aldrig slå mig på bröstet över att stava rätt men även jag har min gräns…*S*
    Ber om ursäkt för mitt slarv:)

  3. Åh, bra jämförelse — den skrålande trubaduren! *garvar*

  4. Eller en pantomin som förföljer en på stan…*S*

  5. Du tänker i långa meningar inte tu tal om annat… så du får lite på tassen för stavningen. Tja vissa har ju inte så mycket för sig mer än att leta fel…
    Kram

  6. Graffiti är ofta skickligt utförd och kanske mer konst än den mannen som pinkade och sket i en konsthall. Det var hans konstnärliga sida som visade sig. En happening. Eller som på Österlens konstrunda. En ganska stor rostig plåt. Riktigt rostig med hål i. Som öga en röd knappnål med plasthuvud, som näbb en knallblå klädnypa!! Då blev jag förbannad för jag tycker de driver med oss, och de så kallade konstkännarna suckar och instämmer för att få ”höra till” den inre kretsen av kännare. Pris 3200:-
    Suck jag blir så trött!
    Kram

  7. Kul att höra hur du tänker Syster Yster
    *S*…den mesta konst som skapas är skit. Det är så sällan man möter konst som tilltalar eller får en att reagera. Men jag tycker ändå att man ska visa respekt för de utövare som gör sådant man själv har svårt att ta till sig. Smaken är som baken brukar det ju heta…*L*
    Men det finns faktiskt sådan jag viftar med röd flagg åt… jag ha svårt med cynism och utnytjande av andra i konstens namn så att säga. Inte heller vill jag dras in i sociala interaktioner med utklädda konstnärer som skriker och är allmänt påflugna.
    Jag ser ju av naturliga orsaker på rätt mycket konst och har med tiden lärt mig att hålla god min och använda ett så neutralt språk som möjligt om jag inte gillar det jag ser. Det svåraste är ju när en de frågar vad man tycker och det enda man ser är en stor menlöshet. Det är ju inget man kan säga…

    En idé som utmynnar i ett konstverk behöver inte alltid vara vacker eller hantverksmässigt skickligt utförd för att vara tilltalande. Men det krävs en nerv och ett innehåll som harmonierar med uttrycket.
    En skickligt hantverk kan ibland ge ett stendött uttryck om inte det finns ett innehåll eller vitalitet. Då har konstnären missat något fundamentalt och det är bara sorgligt.

  8. Jag ber om ursäkt för att jag blandade ihop er (Livsglimten och Syster Yster) Jag tittade slarvigt bara på ikonerna och de rosa små blommorna var rätt lika. Men det är ändå intressant att läsa vad ni tänker, BÅDA två..:)

Kommentera

