Tittar på när färg torkar

Akrylfärger 2008 PaljettenQ

Just nu håller jag på och blanda till en perfekt gråbeige färg och förundrades över att jag inte redan har en passande kulör när jag tog fram min korg med bruten färg. Akrylfärg är en färg som kräver planering och systematiskt arbete om man vill måla lite och kanske låta färgen torka och återvända senare. Akrylen mörknar när den torkar och det kan vara svårt att blanda till samma färg igen.

Så jag tröttnade och gick till en fotobutik och frågade om jag kunde få en kasse med tomma burkar för filmer. I dem blandar jag mina färg och det kan vara så att jag långt senare behöver justera eller laga en målning, då har jag exakt den kulör jag använde förra gången. Eftersom jag dessutom numrerar burkarna så har jag koll på vad som finns i vilken burk. Så det där med slump, expresivitet och huskybuschki är inte min grej.

Så alla ni som fortfarande tar bilder med analog kamera, fortsätt! Jag behöver snart fler burkar:)  Nu ska jag se om min fina gråa färg blev som jag tänkte mig…

6 svar

  1. *skrattar mycket gott* Du är onekligen den mest organiserade konstnär jag känner till!

  2. *ler med hela nyllet* Ändå har jag förebilder som jag ser som ouppnåeliga! ;)

  3. På pricken, Åsa!
    Oroar mig plötlsigt för hur Paljettens liv kommer att se ut på ålderns höst. Personlighetsdrag brukar ha en tendens att förstärkas… :-P
    Matprover i frysen för att kunna få till just den rätta kryddningen? Foton på alla klädkombinationer som var särdeles lyckade?

    Du är ju bara för härlig, min glittraden vän!

  4. Tsss…. jag gör som Andy Warhol…kör med samma typ av svarta t-shirts varje dag…*S* Och vad är det för fel med fiskpinnar och makaroner varje dag?
    Dessutom så ligger de små burkarna i en spontan oordning i en korg..ser ni? Ser ni!?…*S*

  5. torkar det inte ändå, om man sparar länge..?
    :) ordning är ett konstigt ord, själv är jag inte säker på om jag vet vad det betyder..

  6. Hej Sandra: Jo det torkar om det är mer luft än färg i burken. Men burkarna i sig är relativt lufttäta så det brukar hålla rätt länge. Men inget varar för evigt, så det har du rätt i. dessutom om man har blandat ner vatten i färgen finns risk att det möglar då det blir en egen liten värld som frodas i vätskan. Men det är mer vanligt i större burkar.
    En annan praktisk funktion är att filmburkarna är mjuka då kan man pressa dem och plocka ut den torra färgen som en kaka.
    Ordning i detta fall handlar om att hitta ett fungerande system. Något som funkar för mig :)

Kommentera

