Konst – pass

Konst på Arlanda 2008 PaljettenQ  Garn grafitti 2008 PaljettenQ

Denna morgon var det jag som väckte tuppen och mjölkade en sovande ko. Jisses, allt före klockan 8:00 är natt för mig. Det som var orsaken till min tidiga uppgång var att vi skulle lämna in ansökan om visum till Ryssland och skulle till ambassaden i Stockholm.

Kvart i nio var vi där och en lång kö stod redan med anstrända ansikten och spande in mot dörren bakom gallret. I ett mycket varierat väder stod vi där i två timmar innan vi kom in för att lägga fram blanketterna till den effektiva unga damen. Min man fick kvitto för att hämta sitt pass på måndag. Lyllo honom.

Jag fick gå hem med en bakläxa och en omväg hem via Arlanda med en svidande plånbok som saknar sina 980 kronor det kostar att skaffa sig ett temporärt nytt pass. Men det som är en lättnad i kråksången är att jag faktiskt har ett löfte om att det ordnar sig bara jag lämnar in ett nytt pass imorgon. Gissa vad jag gör klockan 8:00 imorgon? då tar jag på mig termobyxor och regnjacka och håller dörrhantaget till ambassaden varm tills de öppnar klockan nio…*S*

Det som fastnade på mitt konstiga estetöga idag var lite garngrafitti som täckte en bänk i en park. Texten ”ge kärlek” gjorde det hela en smula romantiskt på ett fulfint sätt. Det pirrade till i mitt angorahjärta:)

På Arlanda promenerade vi lite runt och konstaterade att bygget behöver mer konst. Vipps, så stod vi i ett ljudkonstverk av Urban Sound Institute. I en lång korridor mellan terminal 4 och 2 var fönstren färgade med plast film i kulörspektrat röd gul och en nypa cerist.  Ur högtalare kunde man höra vaga ljud av barn, applåder och andra vanliga ljud. Men ett parti kunde man höra mer artificiella ljud som fick mig att tänka på yttre rymnden och gamla scifi filmer. Jag gillar konceptet men det visuella var kanske en smula banalt. Korridoren blev kanske lite gladare men inte speciellt snyggare. Plastfilm ger ett billigt icke exlusivt intryck. Kanske är det meningen? Men det är verkligen ett innovativt sätt att ge en offentlig miljö en prägel utan att det behöver vara så dyrt.

3 svar

  1. Inget är som en arla morgonstund på gränsen till Ryssland! :-)

  2. Irriterande med passet..
    Jag har precis bakat en tårta som jag ska bjuda ungarna med respektive imorgon. Är trött, har gjort lite för mycket ska snart landa i soffan…
    Läste om dina leggings bra köp tycker jag som trivs i allt som har resår i midjan, sen får det väl vara åldern eller magarna skit samma skönt att ha på sig.
    Kram och lycka till med visumet nu.

  3. Inget mot en arla stund … rysligt nära gräsnen till galenskap;)
    Jag laddar också med ny energi i djupet av soffan… orkar verkligen inte göra något mer idag.
    kram

Kommentera

