Ny och fin kamera

PaljettenQs nya kamera en SONY 2008Sony dsc-w150

Jag köpte mig en ny digital kompakt kamera idag. *glad* Efter att ha surfat runt och kikat på olika modeller så kom jag fram till att denna kamera är värd ett ägarförsök. Ivern riste i mig då jag kom hem och laddningen av batteriet skulle ta några timmar. Så jag tvingade iväg mig själv på styrketräning för att få annat att tänka på ett tag. Men nu ska jag leka med min nya leksak:) – Wohoo!

Kriterier när jag valde kamera: Fler än 7.0 pixlars upplösning. Fler än 3x optisk zoom, fler än 4x digital zoom. Bländare med generöst omfång… helst 1.8-5.6. Laddningsbara batterier. Plus det där sedvanliga lull lullet med USB, hyfsat minne mm. Jag tror att jag har prickat ganska rätt med denna kamera, den jag köpte når mer gott över de kriterier jag ställde. Den ska få sig en rejäl prövning i Moskva, i både skumrask på museum och givetvis bländade sol på Röda torget. :P

7 svar

  1. AHA! om du är nöjd, så skirk för jag behöver en kamera! (var den jättedyr??) Verkar som att du har ebtydligt bättre pejl på det där än jag.. Tajmat inlägg min vän :)

  2. Det lilla jag har hunnit testa har varit till belåtenhet… på nätet kan man hitta den till knappt två tusen kronor. – OM man ids vänta ett par dagars leverans. ;)

  3. Hm? Du har alltså köpt dig en kamera, trots kameramobilen. Mobben täcker alltså inte alla fotografiska behov? Jag som hade tänkt satsa på en kameramobil och skippa kompaktkamera. Nu blir jag fundersam.

  4. STOPP! jag har cyber-shot (samma som på min nya sony) på min mobil 5,0 pix upplösning jag har nu under dagen testat min nya kamera så kan jag OMÖJLIGT förstå att jag har stått ut med min kamera på telefonen. Köp en kompaktkamera…det är mer funktionellt och dugligt än många effektiva pixlar på telefonen. Allt sitter i fokus (zom objektiv och lull lull) . Jag rekomenderar dig att köpa en separat kamera om du värdesätter fotot framför telefonin… det är ju annars roligt att ha båda :)
    Att ha fler pix än tre ger ingen nytta om zomen är rutten… det är de andra sakerna som ger en bra kamera. Man kan se mobiler med 8 pix med ruttna objektiv = dåliga bilder. Samma om man ser på spännvidden på bländarvidd mm. Tänk tillbka på fotokurserna vi hade..*ler*…vad gillade du där?

    (*berusat svar*)
    Midsommarkram/ PQ

  5. *Skrattar* Det ska vara en paljett som bloggar på fyllan en midsommarafton!!
    Tack för varningen – jag är numer omvänd och satsar nog på en riktig kamera. Eller både och…

  6. Precis, varför välja om det finns utrymme för båda? :P

  7. …jag tillägger:
    Jag har ju använt min kamera på mobilen… vilket jag inte kan fatta nu när jag tar bilder med min nya kamera. Mobiltelefonen är SÅ seg, man hinner trycka av och stoppa den i fickan innan den tar en bild på, ja just, nycklarna. Den nya fina kameran är snabb och hittills bra. Jag ska verkligen testa den nu i sommar.

Kommentera

