Konturlöshet

Filt

Ibland är det som att allt är så konkret, utom jag. Min kropp och jag är inte i riktigt i samklang idag. Det är söndag och jag är ledig. Lite rastlös men orkeslös. Vill något, men sitter obestämt passiv i soffan. Jag har tagit beslutet att gå och träna, men sa att jag gör det i kväll. Dit är det länge ännu. Alla alternativ känns som obestigliga berg. Borsta tänderna, klä på mig, diska bort frukosten och byta kanal på TV. Jag vill verkligen inte se på sporten. Försöker mig på tankeläsning, kanske min man fattar att jag inte vill se på stavhopp? …*orkar inte*… det ligger en bra bok under kudden… *avgrundsdjup suck*

4 svar

  1. Själv hoppas jag på ösregn, så att jag helt utan att höra tidigare generationers lutherska ”-Passa nu på att gå ut när solen skiner”, med gott samvete istället kan lägga mig i badet med en god bok och en hårinpackning…jag har redan tillbringat några timmar på en filt under lönn och läst om Hitlers homosexualitet och detta bara för att…japp, solen sken!

    Igår fick min rastlöshet mig att tvätta fönstren i vardagsrummet. Det var en dålig idé. Jag var klar med två av tre fönster när jag insåg att tipset att använda Yes diskmedel istället för fönsterputs suger. Fett. Visserligen är min utsikt klarare, men detta gäller enbart om det är molnigt. Vid solsken lyser min fönstertvättarinkompetens upp tillvaron genom helt ogenomträngligt flammiga glas. Idag skall jag tvätta, jag anar en röd strumpa i vittvätten…

  2. Jag brukar tvätta dem med yes men avsluta med en skvätt fönsterputs. Jag är faktiskt väldigt dålig på att tvätta fönster och stryka… det är liksom inte min grej. Men jag gör det ändå i hopp om att det gör skillnad.
    Min dag tog en annan vändning… från soffan hamnade jag på gymmet i två timmar och sedan har jag lagat nordafrikansk middag för två:)

    Det där Lutheranska ”vara ute för att det är fint väder” … det biter inte på mig. *knixar med axeln* ;)

  3. Träning är bästa medicinen mot den där rastlösa orkeslösheten, det har jag minsann märkt. Eller så väntar man på att någon kommer och buffar på en…
    Drar mig till minnes en världbäst dikt på temat:
    Rastlös, rastlös
    Kudden kliar
    Tänk om någon kunde flytta på mig

    Ungefär så tror jag. Författarinnan kanske minns de exakta orden bättre?

  4. Du minns det bara bra;)
    Jag tror jag har drabbats av resfeber, en smula prestationsångest… När ND igår sa: ”Äh, inget att oroa sig för om inte grejerna kommer fram i tid kan du ju alltid göra ett performance.”
    Jag fick ett svettbryt som inte har stillat sig än idag.

Kommentera

